donderdag 26 december 2013

Borduren over één draadje

Na een hele leuke eerste Kerstdag met mooie muziek van de twee muziekverenigingen  's morgens in de vroegte, een mooie boswandeling, gezellig samen eten, Party Animals en Risk; vind ik het tijd worden voor een nieuw projectje. Het leek me al een tijdje leuk om te gaan borduren over één draadje. Mijn DH had ook al eens gezegd dat hij dat fijne handwerken toch zo mooi vond. Toen ik half december bij de Handwerkboetiek in Roden was en om raad vroeg, keerde ik huiswaarts met mooi borduurstramien en een goede tip. Nu ben ik dan gestart met dit borduren onder het genot van een lekker kopje thee en de Top 2000 op de achtergrond. De rest van de familie is nog in slaperige sferen. Zo langzamerhand komt de één na de ander uit dromenland. 
Zo gezegd zo gedaan. Ik heb de materialen opgezocht en heb een start gemaakt. Het Weddigen Linnen werd aanbevolen door Annemiek van de borduurwinkel. Op internet was snel gevonden hoe het borduren werkt:
Rijtjes borduren onder elkaar: 
Borduur eerst een half kruisje van het e kruisje, ga dan schuin naar beneden/boven naar het 3e kruisje, borduur daar ook een half kruisje, ga zo door tot je onderaan de rij bent. Borduur dan de halve kruisjes af, en maak dan op dezelfde manier de andere kruisjes (de 2e, 4e enz.).

Dus je krijgt eerst halve kruisjes om en om, daarna hele kruisjes om en om, dan ga je de kruisjes die ertussenin horen maken door eerst halve te maken, en daarna de hele kruisjes. Zelf heb ik gemerkt dat dit veel tijd scheelt. Wel moet je oppassen bij het keerpunt (onderaan of bovenaan) hier moet je erop letten dat je draad onder de horizontale weefseldraad door kan zonder een kant op te schieten die je niet wilt. Mocht je net even verkeerd uitkomen dan zou je het kruisje net even anders moeten afmaken door onder de verticale draad door te gaan. 

Het resultaat tot nu toe zie je op de foto. Je moet goed nadenken bij de opzet. Want een foutje is snel gemaakt en het is heel fijntjes. Annemiek meldde mij al dat het kleinschalig zou worden.
Als je over twee draadjes borduurt is het vier keer zo groot. Ik ga rustig verder en binnenkort zie je de vorderingen wel.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten