donderdag 14 juni 2018

Mooie exposities in Utrecht en rugzakje no. 2

Twee weken geleden alweer was ik voor één dag in Utrecht. Er waren daar interessante tentoonstellingen en onze dochter woont daar, dus genoeg leuke zaken!
Na twee uur treinen was om ik om half twaalf ter plaatse. Het eerste bezoek was naar het Catherijneconvent. Hier was de tentoonstelling "Magische Miniaturen". Hier waren veel boeken te zien, met mooie oude uit de Middeleeuwen, afkomstige miniaturen. Deze zijn goed bewaard gebleven omdat ze zich in boeken bevinden. Prachtige minischilderijtjes bij al even hele mooie handschriften. Deze afbeeldingen bieden een blik op een magische wereld vol figuren, dieren, bloemen ed. Veel is hiervan bewaard gebleven. Natuurlijk veelal door de rijken der samenleving. Beroemde namen kwamen voorbij. 
Naast religeuze boeken zijn er ook wereldlijke boeken. Prachtig versierde handschriften met al even schitterende afbeeldingen daarbij. 
Ik maakte enkele foto's van zaken die mij aanspraken. 

Hier een bladzijde uit een antifonarium (dit is een koorboek). 
Twee bladzijden uit de zogenaamde Middeleeuwse Wikipedia. Zulke grappige woordspelletjes die de link van vroeger naar heden trekken. 
Een miniatuurboekje verlucht met bloemmotieven.

Gelukkig beschikte ik over een fiets zodat ik me gemakkelijk kon verplaatsen. Want ik had na deze bezichtiging nog wel tijd over voor nog een museum. Mijn zus had mij getipt over de expositie in het Centraal Museum. Hier was een tentoonstelling over de kleding en het werk van Jan Taminiau, "Reflections". Wat is zijn inspiratie, voor wie is het en hoe komt hij tot een creatie. 
De meest prachtige werken waren hier zichtbaar geïnspireerd door o.a. de natuur en door bijvoorbeeld wat er bij oma op zolder staat. Een boeiende lijn door de tijd met werkelijk prachtige jurken. Bijzonder ook door het borduurwerk dat zichtbaar is op verschillende creaties. 
Deze jurk is speciaal voor koningin Maxima ontworpen. Spreekt mij vooral aan vanwege de kleur en de uitvoering.

Bij de trouwjurk hoort natuurlijk ook een bruidstasje. Al net zo mooi uitgevoerd als de jurk met kralenborduurwerk.

Tot slot laat ik ook nog even wat detailfoto's zien van trouwjurken. 

Is het niet prachtig? Ik vond het zeer de moeite waard. 
Na al dit moois heb ik mijn dochter bezocht en met haar heb ik heerlijk en gezellig gegeten. 

Omdat ik het schaep af had, leek het me wel leuk om nog een rugzakje te maken. Van een dame van de bee had ik drie leuke lapjes gekregen en hier kon ik wel een aardig rugzakje van maken. Na een paar uur heb je dan weer dit als resultaat.
Ik hoop dat de mensen uit Oost Europa er blij mee zijn. 

Aanstaande zaterdag gaan we meedoen aan het muziekfestival in of op Borkum. Daar heb ik veel zin in. Dus dat wordt vast wel een gezellige muzikale dag. We hebben er in ieder geval flink voor geoefend, dus daar zal het niet aan liggen. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten