dinsdag 8 januari 2019

Vrije val, Kerst, Nunspeet en wat daar allemaal gebeurde en 1001 nacht

Op de mooiste avond van het jaar, 24 december, maakte ik een vrije val op de trap. Helaas stond er iets op de trap waar ik op stapte. Ik kwam lelijk op mijn linkerbil, linkerenkel en linker elleboog terecht. Hierdoor zat ik bij de huisartsenpost i.p.v. bij de Harmonie in de kerk voor de kerstnachtdienst. Een geluk bij een ongeluk was het dat ik niets gebroken had, alleen alles gekneusd. Gevolg... in de lappenmand met de kerstdagen. Tot overmaat van ramp werd ik ook nog eens snipverkouden, zodat ik kan zeggen dat ik deze gedenkwaardige kerst snotterend doorgekomen ben met zware kneuzingen. Gelukkig werd ik op kerstmorgen nog wel gewekt met prachtige kerstmuziek van het engelenorkest. Mooi wakker worden. 
Ik deed het dus rustig aan. Gelukkig kon ik ondanks mijn kwetsuren, wel naar ons vakantiehuis in Nunspeet. Hier zouden we een week vertoeven met het hele gezin. Allemaal mantelzorgers! Ook fijn was dat ik wel redelijk goed kon lopen, dus dat was wel fijn. Het zitten en slapen was minder, maar elke dag ging het beter. 
Ons uitzicht over het Veluwemeer was prachtig. Het water is altijd in beweging en er zijn altijd vogels of surfers te zien. 
Ik had natuurlijk ook een klein vakantieborduurprojectje meegenomen. Een triangel met daarop hulst, mijn favoriete boom/struik. Vooral in deze dagen. Tussen de bedrijven door mooi borduren. 
Tijdens een wandeling over een kabouterpad kwam ik nog een hulststruik tegen. Goed voor een foto. 
In Nunspeet is het Noord Veluws museum. In dit museum een expositie gewijd aan Marjolein Bastin. Bij velen bekend van de tekeningen in de Libelle, zo ook bij mij. Veel van haar oevre hing in dit museum. 
Voor de foto koos ik voor het werk "Zingen bij de Kerstboom" met Vera de Muis. Zij is bekend van haar vele bloemwerken met vogels en insecten. Leuk om te zien. Gek genoeg hing er ook een werk van Dirk van Gelder, een fruittest met kruisbessen. 
Dit sprak mij ook heel erg aan. Het heeft misschien met de bessen te maken en met het kleurgebruik. 
Op nieuwjaarsdag maakten we een prachtige wandeling door Elburg. Een werkelijk schitterend stadje. In dit stadje zag ik een leuke zaak met een prachtige krans op een mooie deur. Dit was de toegang tot een handwerkwinkeltje. Helaas gesloten. 

Voor het raam hing een prachtige quilt van een meisje/vrouw in de sneeuw. De wens is wellicht de vader van de gedachte, maar wij hebben geen sneeuw gezien tijdens deze vakantie. 
Op 2 januari waren we te vinden in Zwolle. Hier bezochten we o.a. Onze Lieve Vrouwe Basiliek. Hier spotte ik een prachtige tegelmuur. 
Vanuit Zwolle reden we richting het pittoreske Hattem. 
Hier was het Anton Pieckmuseum en dit gingen we bezoeken. Het hele museum bestaat uit zijn werken en zijn hele levensloop.  
Ik nam o.a. een foto van zijn laatste werk uit 1987 en ik kocht een prachtige kaart met daarop de afbeelding "Carol singers". Dit sprak mij natuurlijk enorm aan. 
's Avonds was het tijd om lekker te eten en spellen te spelen. Mijn borduurwerkje had ik al af en dit ging ik thuis in elkaar zetten. 
De laatste dag gingen we naar het orgelmuseum in Elburg. In een mooi oud pand is dit gevestigd en we zagen diverse orgels en aanverwante zaken. 
Mijn blik viel op een mooi beeldje van Sint Caecilia, de berschermheilige van de muziek, én op een clavecimbel met het welluidende opschrift "In Dulci Jubilo". 
Wederom een leuk museum met interessante objecten. Gelukkig was mijn fysieke conditie in een dusdanige staat dat ik wel kon genieten van onze interessante routes. 
Na zo'n familievakantie is het ook weer fijn om thuis te komen en de poezen weer te zien. 
Op zondag was er, alweer!!, een leuk uitje. In het Kielzog in Hoogezand was een leuke theaterproductie; 1001 nacht. Een sprookjesachtige musical. Heel leuk om bij te zijn én om te zien. 

Ook was er tijd om de triangel met hulst af te maken. Weer een leuk objectje af. Past goed bij de mok met hulst! 

1 opmerking:

  1. Oh pechvogel. Ondanks alle ongemak heb je niet stil gezeten. Leuke dingen hebben jullie ondernomen Gonda, tot maandag.

    BeantwoordenVerwijderen