Nummer 151 is ondertussen gereed produkt en dit laat ik natuurlijk ook even zien. Het kaartje is door de ontvanger in goede orde ontvangen en dat is altijd fijn om te weten.
Afgelopen winter volgde ik twee cursussen; te weten "Bloemrijke kunstgeschiedenis" en "Kunstbeschouwing". E.e.a. werd gepresenteerd d.m.v. een powerpointpresentatie met interessante beelden op diverse terreinen. Eén onderdeel van de cursus was o.a. de zogenaamde "Landart". Grote objecten die in het landschap aangebracht zijn met een kunstige achtergrond. Erg boeiend.
De cursus is ondertussen afgelopen en de cursusleider bedacht dat het leuk zou zijn om met een aantal cursisten op pad te gaan om diverse projecten "live" te gaan bekijken. Deze afsluiting leek mij leuk en ik besloot mij aan te melden. Hier kreeg ik geen spijt van, want gisteren gingen we op weg met een aantal mensen.
Onze eerste stop was in Joure. We gingen kijken bij "Het Grote Gezicht", een zes meter hoge sculptuur in het water. Gemaakt in 2003 door Maree Blok en Bas Lugthart.
Dit gemaal zorgt ervoor dat grote hoeveelheden water over de waterscheiding van het gebied te laten stromen. Helaas voor ons werkte er iets niet, maar het object was zo al boeiend om te zien. De weerspiegeling in het water vond ik ook mooi om te zien.
Gelukkig zijn er foto's op internet, zodat je wel een indruk krijgt.
De volgende stop, was na thee en koffie in Lelystad. Hier gingen we het imposante kunstwerk "Exposure" of "de hurkende man" bekijken. Dit is gemaakt in 2010. Deze staat nabij Bataviastad op een dam middenin het water. De kunstenaar is Athony Gormley bekend van dit soort grote werken.
Geheel van staal gemaakt en voor dit project is een speciaal computerprogramma ontwikkeld, dat hedentendage nog gebruikt wordt bij andere toepassingen. Helaas was het weer niet geweldig, maar de man was zeer indrukwekkend, zo starend naar [on]bekende verten.
Een andere vorm van Landart vinden we in het "Observatorium" van Robert Morris.
Dit landschappelijke kunstwerk, gemaakt in 1971 en in 1977 geplaatst in het weidse landschap van Flevoland,is bedoeld om de mens de ritmes van dag en nacht en de wisselingen van de vier jaargetijden bewust te laten meemaken. Het Observatorium is klok, kalender en tempel tegelijk. Ook hier druilerig weer, maar toch imposant om te zien.
De laatste bestemming was in Heerenveen, het museum Belvédère. Hier is een expositie van Giorgio Morandi [schilderijen] [1890-1964] gecombineerd met foto's van de Groningse Ada Duker[1955]. Zij maakte foto's die geïnspireerd zijn op het werk van Morandi en de architectuur in Bologna.
Morandi liet zich inspireren door vazen, potjes en flessen. Hij maakte diverse stillevens met de genoemde objecten. Met een zachte toon en palet van kleuren. De schilderijen worden prachtig omlijst door mooie lijsten en hangen tegen een mooie achtergrondkleur.
Dat Ada Duker geïnspireerd was, is duidelijk te zien op de prachtige foto's met mooie Italiaanse kleuren. Mediterrane tinten van architectonische details.
Ook elders in het museum zijn werken te zien, geïnspireerde kunstenaars door Morandi. Een voorbeeld hiervan is Jet van Oosten die zich met haar textiele werken door hem liet inspireren. Vele vazen en flessen gemaakt van textiel. Verrassend om zo tegen te komen.
Een andere kunstenaar die met zijn werk indruk op mij maakte was Lode Pemmelaar. Hij schilderde stillevens van een heel ander kaliber, maar voor mij boeiend. O.a. door het gebruik van klosjes en kaartjes garen, én vanwege het bijzondere kleurgebruik.
We hadden een hele boeiende en gezellige rondreis door de bovenste helft van Nederland. Maar geweldig leuk om te zien en een waardevolle aanvulling op de cursus!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten