maandag 8 april 2019

Meer tulpen en expositie in het Veenkoloniaal museum in Veendam

In de ban van de lapjes zijnde heb ik nog een tulp gemaakt. Een beetje anders dan de vorige en deze keer met de hand gemaakt. Dit is het resultaat. 
 
 
Afgelopen zaterdag was er een voorjaarsconcert van manlief met zijn nieuwe orkest. Voorafgaand was er 's middags een repetitie. Nadat ik mijn DH afgezet had bij de repetitielocatie, reed ik door naar Veendam. In Veendam is het Veenkoloniaal museum met diverse exposities. Eén daarvan sprak mij wel aan. Dit was een tentoonstelling van de Quiltplus groep uit de regio met als onderwerp o.a. de Veenkoloniën. Zelf heb ik dertien jaar in Stadskanaal gewoond. Toen ik op de MAVO zat heb ik een scriptie geschreven over deze plaats en de turfgraverij. Vandaar mijn interesse in de Veenkoloniën en de quilts natuurlijk. 
Het was een boeiende expositie waarbij diverse aspecten van het landschap en haar inwoners aan bod kwamen. Ik maakte een aantal foto's van de werken die mij het meest aanspraken vanwege het thema. 
Het weidse landschap. Op de voorgrond een lap stof met daarop turf, vroeger goed voor enorme afgravingen. Daarachter stroken groen, met daarop geborduurde kralen en daarachter het blauwe van de lucht.
Aardappelland. Later werd het land veel bebouwd met aardappelen. Enorme percelen met aardappelen. De zeshoekjes verbeelden de vele aardappelen die uit de grond kwamen. 
Kanalenstelstel. Om al dat afgegraven turf te kunnen vervoeren zijn er heel veel kanalen en wijken gegraven. De naam "Stadskanaal" is hier natuurlijk op geënt. Zelf liep achter ons huis "De Molenwijk". Hierop heb ik vroeger het schaatsen geleerd. 

Werk - handen. Deze quilt vond ik ook erg mooi. De afgebeelde handen in diverse poses en het geheel bevestigd aan de schep. Erg mooi! 
Naast deze prachtige quilts was er nog veel meer moois om te zien. Twee prachtige groepsprojecten en ander mooi werk. Het was een aangenaam bezoek aan dit museum met ook andere interessante zaken. 
De avond was eveneens aangenaam met een leuk concert. Naast de presentatie van de muziekvereniging was er een optreden van Sproakwotter, een groep die afwisselend rapt en zingt met nijmoodse Grunneger laidjes. 

1 opmerking:

  1. Dat lijkt me een mooie tentoonstelling Gonda, je tulp is ook erg vrolijk geworden.

    BeantwoordenVerwijderen