vrijdag 19 april 2019

Rondreisweekend met leuke activiteiten en mooie natuur

Vorig weekend had ik een reisweekend. In Nijkerk bezocht ik van de borduurvereniging Merkwaardig de ledendag. 's Morgens was er een interessante lezing en 's middags was de jaarvergadering. Altijd leuk en gezellig, want iedereen heeft dezelfde passie. 
Na afloop reisde ik met de trein door richting Zeist. Hier verbleef dochterlief en ging haar bezoeken. We hadden een gezellige avond waar we heerlijk konden bijpraten. 
De zondag stond in het teken van de muziek. Het stuk "de Crucifixion" van John Stainer werd uitgevoerd in Abcoude met het kamerkoor van onze DD aangevuld met gastzangers waaronder man- en zoonlief. De organist is de vriend van onze dochter. 
Omdat er voorafgaand een langdurige repetitie was, besloten mijn schoondochter en ik om naar Weesp te gaan. In deze plaats is in het oude stadhuis een stadsmuseum gevestigd. De expositie ging over de plaatselijke industrie. Twee onderdelen hiervan vond ik interessant. In Weesp is nl. de Van Houten chocoladefabriek gevestigd. Interessante weetjes over cacao en mooie reclameplaten waren er te zien. 

Ook is er in Weesp een porseleinfabriek geweest. Diverse mooie stukken zijn hiervan bewaard gebleven en staan mooi geĆ«xposeerd. Het servies lijkt enigszins op mijn eigen servies. Koffiepotten en dekschalen zijn prachtig vormgegeven en versierd met sierlijke bloem- en bladmotieven. Porselein is vervaardigd met o.a. ijzerrood of bietenrood, erg mooi. 
Sowieso is Weesp een prachtige plaats. Op de foto de brug over de Vecht met mooie geveltjes aan de straatkant. 
Later op de middag werd het muziekstuk uitgevoerd door koor en orgel. Bijzonder door de familieleden die meededen in een werkelijk sfeervol kerkje. Aan de muur hing een lap met bijbelse voorstellingen met o.a. een prachtig stukje geborduurde Latijnse tekst. 
Zo onderweg naar Pasen zorgt het mooie weer voor mooie natuur en mooie foto's. Op Witte Donderdag kiekte ik de witte bosanemonen in het bosje van Leek naar Roden. 

En op Goede Vrijdag fotografeerde ik de bloeiende bomen bij de bibliotheek. 

Prachtig!

1 opmerking: