zondag 23 april 2023

Nog meer andere bloemen

Door een nieuwsbrief werd ik geattendeerd op het borduren van glas in lood. Hiervoor zou je een houten model nodig hebben met gaatjes. Ik had dit uiteraard niet, maar wel kartonnen labels met gaatjes. Dat kon ik hier mooi voor gebruiken.

Je gaat even tellen en dan op hokjespapier een patroontje invullen. Dan is het nog uitzoeken met welke hoeveelheid draden je gaat borduren want dat geeft ook weer een verschillend effect. Ik besloot om de kleuren met zes draden te doen en uiteindelijk het lood met drie draden zwart. De eerste zag er al erg leuk uit. 

Voor de tweede dacht ik aan een tulpmotief. Deze maakte ik tijdens de bee.

Met de derde wilde ik zachte kleuren gebruiken en ontwierp ik, samen met Pinterest, de hibiscus. Een schatje is het geworden, al zeg ik het zelf. 

Bij de vierde dacht ik aan een roos. Hetzelfde concept als bij de derde. Een beetje aanpassen want met 13 x 13 hokjes heb je niet veel mogelijkheden. Hier gebruikte ik meerdere kleuren wat ervoor zorgde dat er ook meer 'lood' nodig is. De kleine hoeveelheid hokjes bieden toch meer mogelijkheden als dat ik dacht en aan het resultaat te zien klopt dit mijns inziens. 

Dus even een ander uitstapje naar andere glas in lood bloemen, maar wel erg leuk om te doen. 

Een ander bloemrijk uitstapje hadden we vandaag. Het was geschikt fietsweer en bij Fochteloo heb je een mooi natuurgebied waar we vanuit Veenhuizen naar toe fietsten. Een heerlijk fietsrondje met 25 kilometer op de teller. Na afloop een lekker kopje thee drinken in het sfeervolle Veenhuizen dat dit jaar flink aan de weg timmert met het gevangenismuseum. Met heel veel speciale huizen met allerlei leerzame spreuken er op. De koloniĆ«n van weldadigheid. Een hele historie. Een deel van de historische route hebben we gefietst. 

In de verte zagen we bij het plaatsje Westervelde o.a. kleurrijke rode en gele strepen in het landschap. Duizenden TULPEN! Op de terugreis reden we langs dit prachtige schouwspel. Dit is niet lang meer zichtbaar omdat de tulpen binnenkort worden gekopt. Maar vandaag konden en mochten we nog even heerlijk genieten van deze prachtige voorjaarsbloemen! 




2 opmerkingen:

  1. Alle vier de labels vind ik erg geslaagd! Heel mooi wat je zo met 13x13 hokjes kunt doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zijn ze leuk geworden. Knap hoor op zo'n piepklein label! Prachtig die tulpenbollen.

    BeantwoordenVerwijderen