maandag 3 april 2023

Zegt het met bloemen 4

Regelmatig loop ik nu dus door de tuin om te kijken naar al wat groeit en bloeit. Ook steek ik mijn DH aan en die ontdekte de dotterbloem. Deze bloeit nog niet, maar deze komt er aan. 
Bij mijn ontdekkingstocht zag ik een lief klein paars bloemetje. Gelukkig heb ik dan 'Plantnet' op de telefoon waarbij je dan een foto maakt van de bloem of plant deze app bericht je dan hoe het desbetreffende plantje heet. De uitkomst vond ik verrassend, het is het 'Maarts viooltje'. Ik kende het niet en toen ik er op zocht vond ik de volgende omschrijving:

Het Maarts viooltje, Viola odorata L., is een zowel in Nederland als België redelijk zeldzame soort uit de Viooltjesfamilie (Violaceae). De plant geurt lekker en wordt derhalve ook wel Welriekend viooltje genoemd. Het Maarts viooltje bloeit van eind februari/begin maart tot eind mei en soms ook in augustus en september.

Dat klopte precies omdat ik het begin maart ontdekte in de tuin. 



Het verhaal wordt nog mooier. Toen ik mijn schoonmoeder dit verhaal vertelde meldde zij mij dat het plantje waarschijnlijk bij en gezamenlijke kennis uit de tuin kwam. Zij had het destijds gekregen en gepoot in de haar tuin. Toen zij verhuisde naar haar huidige appartement kregen wij weer van alles uit haar tuin. Blijkbaar is het lieve kleine Maarts viooltje meeverhuisd naar onze tuin en daar bloeit zij welig. Grappig hoe het ene tot het andere leidt. 

Ik zocht en vond een patroontje van een G' met een viooltje erbij. Ten minste dat dacht ik. Hier en daar pas je het patroontje iets aan en in de trein naar Culemborg maakte ik de start met het viooltje. 


Het lijkt nu wel meer op een gewoon viooltje, echter ik maakte het in het kader van...  en vindt het mooi geworden! 


Straks ga ik nog even in de tuin om te ruiken aan het Welriekende maarts viooltje dat ook in april nog bloeit. Ruiken of de odeur werkelijk welriekend is 😉. 


3 opmerkingen:

  1. Wat een leuke verrassing dat viooltje, zeker met zo'n mooi verhaal erbij. Het borduurtje past er weer mooi bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk he, dat Maartse viooltje. Wij hebben het ook een keer gespot, zie https://borduurblog.blogspot.com/2021/03/maarts-viooltje.html

    BeantwoordenVerwijderen