zondag 27 augustus 2023

Nog meer Edelweiss

Ik schreef gisteren al over deze plant. In 2014 vond ik al dat hij bij de zomerplanten hoorde op mijn 'randje per week' lap. Ik maakte de randjes elke week en daarbij bedacht ik de bloemen die in het jaargetijde erbij hoorden. Die borduurde ik er dan tussen. In 2014 waren wij ook in in de buurt van de alpen met vakantie.

Als ik het bij Wikipedia opzoek blijkt dat te kloppen. 

'De edelweiss is een plant uit de composietenfamilie. De soort komt in Europa voor in de Alpen, Jura, Karpaten, noordelijke Balkan, noordelijke Apennijnen en in de Pyreneeën. De edelweiss is winterhard en de bloeitijd is van juni tot augustus. Ze worden ongeveer 20 cm hoog.'

Op verschillende plekken kwam ik deze bloem tegen. Ook logisch als je in de bergen daar vertoefd. 

Al in het begin van de vakantie zag ik afbeeldingen op huizen staan. 



Vervolgens kwam ik een houten beeld tegen, dit jaar gemaakt. De tekst eronder spreekt al voor zich; De koningin van de Alpen. 


In een klein bergdorpje zie je dan een verzameling huizen, een kerk en een gemeentehuis. Voor het raam hingen gordijnen met de plant er op. 



En tot mijn verrassing en blijdschap dus op de streekmarkt. Het is dan net of ik op onze eigen streekproductenmarkt rondloop. Alleen zijn het daar natuurlijk, net als hier, streek gerelateerde producten. 


Onze meegebracht exemplaar heeft nog wel een andere passende behuizing gekregen en hoort natuurlijk nogmaals in dit bericht te komen. 


Terwijl ik met dit blogbericht bezig ben, schiet mij het liedje 'Edelweiss' van de 'Sound of music' binnen. Deze film heb ik vaak gezien, luidkeels de liedjes meezingend. In 2021 was ik nog bij de musical in het Martiniplaza in Groningen. Genieten!



Fijne zondag!





















Geen opmerkingen:

Een reactie posten