vrijdag 1 september 2023

Gentiana

Ik blijf nog maar even in de ban van de flora uit Zuid Europa. Bij de Aldi kocht ik vier prachtige plantjes: De Gentiana. Leuke informatie staat er te lezen op het plastic zakje.

Op de voorkant een afbeelding van de bloeiende plant met daaronder Dolc'Amore. Italiaans voor zoete liefde. Prachtig toch? In het Nederlands is het 'Klokjesgentiaan of Gentiaans klokje'. 

Op de achterkant een hele beschrijving  met enkele highlights die ik even met jullie wil delen; 

Gentiana is een geslacht uit de Gentiaanfamilie, genoemd naar Gentius, koning van Illyrië. Het geslacht kent ongeveer 400 soorten, die voornamelijk in de bergstreken, zoals o.a. de Alpen, voorkomen. 
Ze vinden graag een plaatsje in de tuin, bij een vijver [nu heb ik die niet, maar wel een plekje in de tuin].

Het heet een moeilijke plant te zijn, maar schilders wisten het al: er is geen intenser blauw te bekennen dan die van een Gentiaan! 
Ze open hun blauwe bloemen bij de eerste warme stralen van de zon. Ze kunnen dan ook in de volle zon staan. Tegen het schemer aan sluiten ze de bloemen weer. 

Nog meer info over de behandeling, standplaats enz. Maar ik vond het zo'n leuk plantje en kende het eigenlijk niet. Nu ik er zo over lees en schrijf  bedenk ik me dat het klopt van die blauwe kleur die schilders beschrijven als gentiaan blauw. Leuk weetje. 

Ik heb de planten een plekje gegeven en eentje op de foto gezet. Nu maar wachten op de zon. En dan een foto met volledig geopende bloemen. Bovendien past hij nu ook nog bij mijn projectje 'Bloemen in mijn tuin' - Gentiaans klokje!

2 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je die plant kon kopen. Ik zag ze vroeger op de alpenweiden. Idd een prachtige bloem. Ik hoop voor je dat ie gaat bloeien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben heel benieuwd, ik geloof niet dat ik de plant ken.

    BeantwoordenVerwijderen