zaterdag 17 oktober 2020

Helmantel, bloemen in de tuin, kerst, kwartet en herfstboeket.

Ik geniet nog erg van mijn borduurwerk! Het hangt nog even op de piano, waar ik tegenover zit, te wachten op de inlijsting. Daar gaan we binnenkort achteraan. 

De afgelopen week was er dus herfstvakantie. We zijn naar het Drents Museum geweest om de expositie van Helmantel te bekijken. Het is prachtig wat die man maakt. De Rembrandt van deze tijd vind ik. Ik houd van het kleurgebruik en de stillevens met diverse voorwerpen. Bij het geëxposeerde bijschriften van de kunstenaar zelf. Ik werd getroffen door het volgende citaat:
"Hij noemt zijn werk een loflied op Gods schepping: 'Die is zo rijk aan kleuren, vormen en mogelijkheden. Daar schilderkunstig uitdrukking aan geven is steeds de moeite waard'. "




Ik maakte niet veel foto's, omdat je het eigenlijk gewoon moet gaan zien. Maar ik maakte deze foto van een glazen fles met daarin de reflectie van het raam. Mooi!

Ook maakte ik de foto van Jacobus. Ik vond dit wel grappig, omdat het beeld zelf ook in het museum staat. 




We genieten nog van het herfstweer met de laatste bloemen. Bij de buurvrouw spotte ik de "last rose of summer" en bij onszelf "de trompetter". Deze kan nog tot eind oktober bloeien en nu staat hij weer prachtig te schetteren in de tuin! 



Zo nu en dan gaan we naar Drachten voor familie- of tandartsbezoek. Zo ook afgelopen week. Ik nam mijn fiets mee in de auto omdat ik wat rond wilde struinen in Drachten. Hierdoor fietste ik over de fietsbrug waar we altijd met de auto onderdoor rijden. Ik reed onder de koepel door op het hoogste punt en zag een mooi lijnenspel dat prachtig uitkwam tegen de blauwe lucht. 


I.v.m. een volgend project was ik wat aan het googelen en vond alvast een mooie kerstkaart, natuurlijk met hulst! Voorpret noem ik dat. 

Bij TextielPlus zag ik een leuk kwartet, nl. Het Handwerk Kwartet. Ik heb het gekocht en het is een leuk spel. Veel technieken komen aan bod met leuke foto's en details. Het is in 2013 gemaakt en er zitten drie kaarten bij met oude schoolplaten van de handwerkles. Leuk om te zien en te hebben. 



Omdat ik ook bij de symbolische bloemschikgroep zit van onze PKN kerk, zetten we daar met de tegenwoordige online diensten boeketten neer. Even niet symbolisch omdat we dit een half jaar gedaan hebben met een relatief kleine groep dames. Nu dus boeketten. Deze week was het mijn beurt en ik vond het toch leuk om er een symbolisch tintje aan te geven. 


Ik dacht meteen aan een herfstboeket met materiaal uit eigen tuin. Alles, behalve de rode en bruine herfstasters, komt uit eigen tuin. De vaas vond ik bij een inbrengwinkel. Ook leek het me leuk om er een quiltje bij te leggen. Ik zette een bericht uit bij de Fröbelfreules en één van de dames, Conny, had een mooie herfstquilt te leen. Past prachtig bij het geheel. 

Nu gaan we over naar de snert. Ondanks dat het mooi rustig herfstweer is, hebben we hier wel zin in. 

Fijn, goed en gezond weekend voor iedereen! 

1 opmerking:

  1. Dank voor de tip van de tentoonstelling van Helmantel. Je beschrijft zijn werk mooi. Wie weet lukt het ondanks corona er weer eens wat van te bekijken. Mooi boeket heb je gemaakt.
    Ben benieuwd naar je handwerkkwartet. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen