zondag 19 december 2021

Appingedam, sterren en kerstkaart 2021

Inmiddels is het huis in de kerstsfeer en zitten we wederom in lockdown. Vorig weekend nog niet en toen zijn we naar Appingedam geweest. Er was een herenwinkel waar we wat wilden kopen en de andere bestemming was museum stad Appingedam. 

In het Dagblad van het Noorden stond laatst een artikel over een handwerksman; Tico Top. Hij vervaardigde in zijn werkzame leven prachtige houtsnij ornamenten. Heel divers en prachtig om te zien. In dit museum zijn een aantal objecten te zien, die hij vaak in opdracht maakte. Heel erg mooi. In het artikel stond ook dat hij actief is op Facebook. Ik zocht hem op en werd vriend met hem. Vaak post hij tegenwoordig natuurfoto's, afgewisseld met objecten die hij gemaakt heeft. Op zijn pagina las ik dat er werken van hem tentoon gesteld staan in het sfeervolle museum in Appingedam. 

Veel ornamenten bij o.a. orgels, kasten, klokken, deuren enz.

Houtsnijwerk bij de bovenlichten, dit is de ruimte boven de voordeur. Met veel symboliek zoals hier eikenbladeren, eikels en uilen. 

Dit is jonger werk, maar ook heel leuk. Deze naaimachine met kleding. Prachtig.

Deze vakman heeft alles goed gedocumenteerd met foto's en de daarbij behorende opdracht. In het uit twee delen bestaande museum, oud en héél oud, is een en ander mooi geëxposeerd. In een hele dikke map veel foto's van veel werken.

In andere ruimtes was ook veel leuks te zien. O.a.; 

Oud borduurwerk in de bedstee

Veel linnen in de linnenkast [met houtsnijwerk, maar niet van Tico Top]

En een snoezige wc rol houder in het toilet!

Kortom een aardig bezoek aan het mooie stadje Appingedam. 

Nadien struinden we nog wat rond in Appingedam. De hangende keukens zijn natuurlijk beroemd, maar ik kiekte de volgende foto's. 


Na de speculaaspop ging ik een kleine studie doen. Geel op blauw en blauw op geel. Blackworksterren op het doek. Gewoon even leuk tussendoor. 

Terwijl ik iets zoch op de laptop, kwam ik een leuk patroon tegen dat ik wilde borduren voor de jaarlijkse kerstkaart. Ik wilde nl. een ster van het keperborduren op de kaart doen, maar omdat de fotowinkel nu voor onbepaalde tijd gesloten is, gaat dit niet meer lukken. Het patroontje van Soed Idee past ik aan naar mijn smaak, borduurde het en nu laat ik het afdrukken bij Kaartje2go. Ik vind dat het een snoezig kaartje geworden is. 

Vooralsnog ga ik nog één week werken in de noodopvang en dan heb ik twee weken vakantie. 

2 opmerkingen:

  1. Wat een leuk bezoek aan Appingedam Gonda, prachtig dat houtsnijwerk. Dat wordt weer een mooie kaart. Fijne feestdagen gewenst, Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk hoor, zo'n originele kerstkaart! De naaimachine van hout vind ik ook echt prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen