vrijdag 4 maart 2022

Workshop Tiffany glas in lood

Door mijn jongste zus werd ik geattendeerd op een advertentie in de krant, een workshop. 

Dit kwam op in de vakantie vlak voor aanvang binnen. Omdat ik toch vrij was, we verder geen plannen hadden op de donderdag én het mij erg leuk om te doen, besloot ik me aan te melden voor deze workshop. 

Niekerk is ongeveer 11 kilometer van onze woonplaats en goed te doen op de fiets. Gelukkig was het erg mooi fietsweer. Anders was ik met de auto gegaan. 

Alle materialen lagen al klaar en de techniek die we gingen toepassen, wordt de 'mola techniek' genoemd. Deze is gebaseerd op de Kuna indianen die in Panama wonen. Bij de volgende link is meer te lezen over deze indianen en techniek; https://handwerkwereld.com/quilten/de-molas-van-de-kuna-indianen-uit-panama/

N.a.v. de foto's geef ik een beeldverslag. 

Met behulp van een voorbeeld worden de lijnen overgenomen op het L elfpapier

Met de naaimachine worden de lijnen in spiegelbeeld op het papier gestikt

Nu worden de lapjes er één voor één op gestikt

Op het papier

Alle lapjes zijn erop bevestigd

Om het glas in lood effect te krijgen wordt een zwart lapje op de voorkant gelegd. Aan de achterzijde worden de zichtbare lijnen met rijgdraad erop genaaid.

Aan de voorkant worden binnen de lijnen de tulpjes in dit geval voorzichtig uit de zwarte lap geknipt. Vervolgens wordt de opening met de hand van een klein zoompje voorzien. 

Zover ben ik nu. Ondertussen raakte ik natuurlijk geïnspireerd en besloot op dezelfde manier te werk te gaan, maar dan met een hulstafbeelding. 

Morgen gaan we met z'n allen naar Nieuw Buinen naar de winkel waar onze quilts hangen van de bee- vrouwen. Hier wordt een bee-dag georganiseerd waar we met z'n allen bezig gaan aan ons onderhanden werk. 


Supergezellig natuurlijk. Helemaal omdat we allemaal bij elkaar mogen komen in de winkel en er geen regels meer gelden. Uiteraard ga ik daar fijn verder met mijn tulpen. Daar ben ik nog wel even mee bezig en anders ga ik verder met mijn hulst en /of tasje. Genoeg op het programma!


3 opmerkingen:

  1. Wat een leuke workshop Gonda. Ik wilde al vragen of je het morgen mee wilde nemen. Ik jeb zin in de bee bij Anneliefs, tot morgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel leuk als er zo dichtbij een workshop wordt gehouden. Het (tussen)resultaat mag er wezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. It is great to see your beautiful post, such post is rarely seen, I am really very impressed with your post and I hope you keep writing more such posts in your life. premium health
    Health Tips
    Rice Cake
    Gurugram girl number
    India Rice Cake
    independent Girls Sector 29
    golden opportunity
    college girls in gurugram
    Butey girl agency

    BeantwoordenVerwijderen