zaterdag 14 mei 2022

Naar mooie tuinen en tulpen met Delftsblauwe kleuren

Vorige week hadden we met onze symbolische bloemschikgroep het jaarlijkse uitje. Meestal bezoeken we dan een tuin of park, in ieder geval iets dat gerelateerd is met bloemen en planten. Dit jaar gingen we naar Tuingoed Foltz in Meeden. Een klein uurtje sturen, maar dan is er ook wel wat te zien. 

Een grote tuin met heel veel diverse planten. Planten die je kent, maar ook onbekende. Eerst kregen we een korte lezing over de ontstaansgeschiedenis van de tuin en hoe deze is ingedeeld. Hierna konden we fijn rondstruinen door de tuinen. Na afloop maakte ik van alle foto's een collage. 


Bij dit tuingoed is de tijd ingedeeld in periodes. De maand mei is gerelateerd aan de Epimendium, de elfenbloem. Deze is er in vele soorten en maten en bloeit uitbundig met mooie diverse gekleurde bloemen. Het deed mij een beetje denken aan de Akelei die ook al uitbundig bloeit in onze eigen tuin. 

De meest bijzondere bloem in deze tuin vond ik wel de Arisaema sikoklanum. In de volksmond beter bekend als 'Jan op de preekstoel'. Als je de plant ziet lijkt het inderdaad of er iemand op een ouderwetse preekstoel staat. We hebben er ook smakelijk om gelachen. 

De dagen/weken vliegen voorbij. We hadden natuurlijk de 4 mei herdenking die dit jaar weer op de gebruikelijke wijze bij het monument plaatsvond; de jaarlijkse moederdag met heel erg mooi fietsweer; de maandelijkse, gezellige [!] bee bijeenkomst; mijn verjaardag die ik vooral buitenshuis vierde vanwege werk en repetitie. Allerlei ijkpunten in het dagelijkse leven. 



Wat ook doorgaat is het borduren. Ik ben nog even in de tulpenmodus. Nummer twee en drie zijn gereed en de vierde is in wording. Ik maak er in totaal vier en de raderen draaien over hoe het verder gaat worden. Uiteindelijk worden ze verwerkt tot een kussen daar mee gaat naar een ver land. 
Maar voordat we dat gaan doen heb ik eerst nog wat drukke weken voor de boeg. 

Eerst ook nog maar even wat genieten van ons eigen tuingoed met bloeiende seringen, af en aan vliegende koolmezen en steeds groener worden bomen. 

3 opmerkingen:

  1. Mooie collage! Met welk programma maak je die?

    Het tulpenkussen wordt behalve "echt Nederlands" ook stijlvol, zo in verschillende tinten blauw.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk tuinbezoek Gonda. Fijn dat de 4 mei herdenking weer kon in 't centrum bij het monument. Dat was weer indrukwekkend. Ik denk nu al dat het een prachtige cadeau gaat worden met die blauwe tulpen.

    BeantwoordenVerwijderen

    BeantwoordenVerwijderen