zondag 1 mei 2022

Delftsblauwe tulp, ster van stof, tuinen van weldadigheid

Mijn Delftsblauwe tulp is klaar. Ik maak niet vaak iets met blauw, maar in het kader van Delftsblauwe tegels met tulpen vond ik het leuk om te doen. De tulp is ongeveer 7 x 7 centimeter. De volgende is al in de maak 😉. 


Bij het Borduurblog van Miriam https://borduurblog.blogspot.com/ staan van leuke links naar pagina's die handwerk gerelateerd zijn. Onlangs een verwijzing naar een pagina waar je een ster maakt van stof zonder naaimachine. Toen ik het zag dacht ik gelijk aan origami. Het was even uitzoeken hoe het in z'n werk ging, maar toen ik eenmaal de slag te pakken had, ging het prima. Aan de hand van foto's zal ik het laten zien. 

Van stof knip je vier stroken van 8 x 30 centimeter en die strijk je in elkaar. Ik knipte er 8 stuks om twee sterren te kunnen maken van stof van verschillende diktes. 

Nadat het in elkaar gestreken is, vouw je het dubbel en laat je ongeveer 2 centimeter overlap open. Ik speldde het even op elkaar om het op z'n plaats te houden. 

Vervolgens vouw je het in elkaar. 

Dan maak je de uiteindes zodanig dat er elke kant twee stroken heeft. Dus acht in totaal. 

De punten worden gevouwen en aan de achterkant in gestoken. Als je er vier gedaan hebt, volg je het proces nogmaals, maar dan omgedraaid. 

Na even puzzelen heb je dan uiteindelijk twee sterren. 

Ik heb al wel bedacht dat als de stof dunner is, het resultaat beter is. Ook ga ik het nog eens maken met verschillende stofjes. Leuk om te doen. 

Momenteel zijn wij in de mooie plaats Diever. Even een paar dagen ertussenuit. De reis van vandaag leidde ons naar Frederiksoord. Onderdeel van de koloniën van Weldadigheid. Die zijn aardig beroemd in den lande. We maakten een prachtige wandeling in de Tuin zonder drempels. Een tuin geschikt voor ouderen en mensen met een lichamelijke handicap. In deze tuin heel veel fruitbomen in volle voorjaarsbloei. Prachtig om te zien. Heerlijk met het mooie weer van vandaag. 

Mooie wegwijzer op een rotonde met prachtige tulpen


Perenallee van 750 meter met bomen waar t.z.t. hand en stoofperen aan komen. 

De bloesem van de overheerlijke stoofpeer Gieser Wildemann. 

Ook een verdwaalde witte vrouw. 

Hele mooie rose bloesem. 

Er zijn natuurlijk nog veel meer foto's. Maar ik maak dan een kleine bloemlezing. 



1 opmerking:

  1. Dankjewel voor de link naar mijn blog! De sterren zijn misschien wel een aardig idee voor Kerstmis, denk je ook niet?

    BeantwoordenVerwijderen