woensdag 27 september 2023

Groninger museum en geborduurd lapje

Zo eens in de zoveel tijd gaan we naar het Groninger museum. Altijd leuk om even rond te struinen. Zo ook nu. Er zijn verschillende tentoonstellingen waaronder die van de schildersgroep 'De Ploeg'.

In het paviljoen zijn de werken van de schilders van 'De Ploeg tentoongesteld. Mijn blik viel op een driedeurskast met beschilderde panelen. Bijbehorend verhaal vertelde me dat het ging om een kast van dominee Henkels met daarop schilderijtjes van Werkman. De dominee wilde graag twaalf paneeltjes met daarop tafereeltjes van het Oude Testament. Hendrik Nicolaas Werkman had aanvankelijk wat moeite met deze opdracht, maar raakte toch geïnspireerd en schilderde als eerste de zondeval van Adam en Eva. 

De andere elf panelen bevatten de volgende verhalen;

2. De Zondvloed
3. De vlucht uit Sodom
4. Het offer van Izaäk
5. Het gouden kalf
6. De terugkeer van de verspieders
7. De koperen slang
8. Jefta's dochters
9. David en Goliath
10.Elia en de raven
11. De mannen in de vuuroven
12. Daniël en de leeuwenkuil

Werkman schilderde het in 1943 en het is nu terecht gekomen in het museum. 


Een kast met een bijzonder verhaal. Mooi dat het nu in het museum staat bij de overige werken van de schilders. Zo bijzonder dat er onlangs in de krant een verhaal over stond. 


Andere werken die ik interessant of leuk vond waren de volgende;

Mooi winters tafereel

Een buste van Geesje Mesdag, gewoon omdat ik van leuke beelden houd. 

Een naaiende vrouw

Schilderij van een dood kindje. Dit mocht vroeger niet vereeuwigd worden. Op straffe van een fikse boete hebben de ouders het toch laten doen. 

Dit is een schilderij van Herman Collenius, geschilderd in 1710. Het is de allegorie van het daaglijkse bestaan. Bijzonder omdat die het oudste schilderij in Groningen is waar een vrouw in kleur is op afgebeeld. 


Dit deed me denken aan Engels drop

Een verpleegkundige uit 19181



Zo nu en dan moet je gaan opruimen. Mijn zolderkamer is helemaal verstopt met heel veel spullen. Tijd om er weer eens doorheen te gaan. Je vind dan ook van alles terug. Ergens weet je wel dat je het hebt, maar niet zo een, twee, drie waar. Ik vond het lapje terug van óf mijn moeder óf mijn tante. Ze hebben nl. allebei dezelfde initialen G.F. Het is geborduurd in 1939. 


Ik vind het leuk om te hebben omdat ik zelf ook van borduren houdt. Of de maakster zelf hier ook zo over dacht weet ik natuurlijk niet. Maar wel dat mijn moeder mijn grootste inspirator geweest is op handwerkgebied. 

1 opmerking:

  1. Wat leuk dat je een aantal werken uit het Groninger museum laat zien! Mijn broer woont in Groningen, dus ik kom er weleens. Maar voor het museum hebben we tot nu toe nooit de tijd genomen.

    BeantwoordenVerwijderen