donderdag 25 april 2024

Tentoonstelling en bloemen, planten en Tuinfleur

Zo nu en dan gaan we struinen door de stad Groningen. Even gezellig door de straten en over de markt wandelen. Ook onlangs deden we dat en we kwamen langs de Der Aa-Kerk. Plotseling herinnerde ik mij dat ik over een tentoonstelling gelezen had in deze kerk. We besloten een kijkje te nemen.

We bezochten de kunstwerken van de Braziliaans Janaina Mello Landini. Deze zijn herkenbaar door het materiaal dat ze gebruikt; touw, garen en textiel. De titel is 'Ciclotrama', een reeks werken gebaseerd op structuren en netwerken. Alhoewel de werken organisch lijken spelen wiskunde, oneindigheid en architectuur een grote rol in de werken. Het begint met een klein centrum, een basis en van daaruit ontwikkelt het werk zich. Het vertakt zich als het ware. 

Mooi en boeiend om te zien hoe het kunstwerk zich vanuit een klein middelpunt uitspreidt en verspreid.


Eigenlijk net als de natuur. Het begin is een klein zaadje of bolletje en hoe groots kan iets worden. 
Ook ter plekke in de kerk maakte ze, samen met studenten, een kunstwerk in het hoogkoor. 

Ook mijn DJvvG ontwikkelt zich verder en verder. Ik wilde een vakje vullen met een tulp. De bloem die ontstaat uit een bol, groeit en bloeit in het voorjaar. Deze tijd dus. Ik borduur het in het voorjaar, wat is er dan leuker om het met een tulpmotief te vullen? 

Ik had twee leuke patroontjes gevonden die pasten in het vakje. Ik besloot ze te combineren en maakte er zo mijn eigen versie van. 




Tulpen waren er ook te zien in 'Tuinfleur', een bezoektuin in Oostwold. Ik wilde hier ook graag heen omdat hier mooie sculpturen te zien zijn. Afgelopen zondag vonden we de tijd om daar een kijkje te gaan nemen. 

Het was koud, maar goed weer om rond te wandelen in de diepe tuin met 12 tuinkamers. Het geheel wordt omlijst met 3,5 kilometer beukenhaag. Steeds weer verrassend wat je kunt zien in de volgende kamer. 








Ook de sculpturen van Peter Scheedler zijn van cortenstaal, organisch, mooi om te zien en geheel passend bij en in de tuin.  

Bol

Aronskelk


Ik kiekte nog twee objecten tijdens ons bezoek. Een mooi glas in loodraam en een bankje met een mooie uitsparing. 



Een heerlijk uitje zo op een zondag in april. 

En weer verder met de het borduurwerk. Er komen nog twee vakjes met tulpen binnen het patroon van de DJ. 

2 opmerkingen:

  1. Mooi Dj blokje Gonda en jullie maakten weer erg leuke uitstapjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bent weer heel actief geweest Gonda! Tulpen blijven leuk om te zien. In een geheel andere regio namelijk de kop van Noord-Holland zagen we de afgelopen week ook prachtige velden.

    BeantwoordenVerwijderen