maandag 6 mei 2024

Weekend naar Haastrecht

De afgelopen paar dagen vertoefden we voor een familieweekend in Haastrecht in het Groene  💚 van Nederland. Met z'n zevenen waren we in een grote boerderij waar het goed toeven was. Rondom de deur heel veel groen. O.a. het Fluitenkruid staat hier volop in bloei. 




Vrijdag was het heel erg koud en nat. Maar er zijn veel leuke bestemmingen in de buurt, dus we hoefde ons niet te vervelen. Ik maakte veel foto's, maar beperk me hier toch maar even tot de highlights!

Mooie tegelvloer bij Pauline Bisdom van Vliet in Haastrecht. 

Dit kaasmeisje kwam ik tegen in Gouda. We deden hier een kaas experience en weten nu héél véél van kaas.
 
Deze tekst spreekt voor zich. 

In de St. Janskerk bevinden zich 72 Goudse Glazen. De meeste 16e eeuwse glas in loodramen zijn honderden jaren oud, behalve het bevrijdingsglas. Dit is geïnstalleerd in 1947 n.a.v. een bijzonder initiatief spoedig na de bevrijding. Dit glas spreekt mij erg aan, vooral omdat we hier waren in het weekend van 4/5 mei. Hierdoor was ik niet in staat om thuis de vlag uit te hangen en zo kregen deze data voor mij een nog meer persoonlijke lading. Ik ben diep onder de indruk van dit Goudse glas. Ik kocht een ansichtkaart en een boekje met de hele beschrijving van alle onderdelen van het glas. Interessant om te lezen wat de achterliggende gedachten zijn van de veelzijdige kunstenaar Charles Eyck. 

Naast het gezellig samenzijn was er ook tijd voor freubelen. Uiteraard zou ik zo zeggen. Wij zijn een creatieve familie en dat bleek dit weekend wel. Zoonlief had nog een klein projectje liggen en had het meegenomen. Zo samen aan tafel was het gezellig, geconcentreerd borduren en ondertussen gezellig praten. 


In aanloop naar het weekend kreeg ik een bijzonder verzoek. Dochterlief wilde graag een bloemetjesbroek. 'Mam, ik neem een spijkerbroek mee, neem jij de rest van de benodigdheden mee?' , zo luidde de vraag. Uiteraard neem ik dat mee. Ik heb genoeg materiaal op mijn zolderkamer. Ik wil 
🌼🌼  op mijn broek, dus dan moet er eerst een sjabloon komen. 

Het madeliefjessjabloon. 

Eerst maar tekenen op de broek.

Het eerste bloemetje staat er bijna op. 

Het resultaat na een paar uurtjes freubelen. Eén pijp van de broek met 🌼🌼🌼

Op zondag gingen we nog langs bij het oudste stadje in het groene  
💚. Dit is het plaatsje Oudewater. Een bijzondere plek met een oud historisch stadscentrum. Bekend om het vervaardigen van touw, maar vooral vanwege de enige echte betrouwbare heksenwaag van Nederland. 

Tussen het jaar 1400 en 1600 zijn er meer dan 50.000 heksen vermoord in Europa. Barbaars, helemaal als je weet dat er vaak geknoeid werd met andere heksenwagen in Nederland. 

In het gebouw het weegtoestel met daarbij de gewichten. Wij werden ook allemaal gewogen en te zwaar bevonden. Hoera! Geen heksen in de familie!



Bij de entree hing een leuke quilt met een ooievaar en een aantal heksen. Representatief voor Oudewater en de Heksenwaag, gemaakt door diverse Quilters uit de omgeving. 


In Oudewater dronken we nog even iets bij Café Lumière. Vanwege het prachtige weer kon dit buiten en genoten we van het mooie sfeervolle markplein. Dit café is gevestigd in een oud pand dat vanaf het jaar 1600 al een horeca bestemming had en heeft. Vooral het interieur is prachtig! Heel divers en geornameerd met veel bijzondere bloemige tegeltjes. 




Voor de ramen bijzonder smeedwerk. 



Erg leuk om te zien. 

Na nog een heerlijke lunch bij restaurant Le:en in Utrecht waar we Aziatische fusion gerechten aten was het zondagmiddag weer tijd voor de verdere terugreis. Moe maar zeer voldaan na een gezellig familieweekend. 

1 opmerking: