maandag 16 september 2024

Popkegoed

Afgelopen zaterdag ben ik naar de Cazemierboerderij in Tolbert geweest. Omdat ik toch in de babystemming ben, was daar een leuke expositie die ik wilde bezoeken.



In de gang van de boerderij hingen allemaal geboortekaartjes. Voornamelijk uit de 20e eeuw. Eerder werd de geboorte aangekondigd met een geboortebrief. De traditie van het kaartje is ontstaan na de geboorte van prinses Juliana in 1909. Eerst vooral weggelegd voor de elite in verband met de drukkosten. Na 1940 werd het meer algemeen om een geboortekaartje te sturen.
De meest grappige vond ik wel de verzameling kaartjes van de medewerkers van de Cazemierboerderij, want dat stond er nl. bij vermeldt.

In twee kamers en op de bovenste etage allerlei zaken die met de  popkes te maken hebben. Van oorsprong een Friese betekenis. In het Westerkwartier spraken/spreken wij over 'lutje pôtje' en dat is Gronings voor baby. 

Van alles was er te zien. Hieronder een kleine bloemlezing. 




Op de zolder nog veel meer moois!

Lakentje met geborduurde 😻😻

Gebreide jurkjes



Een prachtige doopjurk uit 1900

Dit bracht mij uiteraard bij mijn eigen kinderen. Door de jaren heen heb ik alles bewaard. Zo ook het dooppak dat ik zelf gemaakt heb voor mijn kinderen. Mét een leuk label erin.



Dierbare herinneringen komen boven! 

2 opmerkingen: