donderdag 18 februari 2021

Wandelen in het winterse landschap, ShootingStarSal, tulpen en borduren voor Italiaanse kunstenaar

Net als heel veel mensen kon je tijdens het prachtige winterweer mooie foto's maken. We wandelden o.a. over de Peizermade en bij Hoornse Plas. 



De ShootingStarSal2020 van de Historische Stickmuster is gereed produkt. Ik had nog wat garen te kort en gelukkig kon ik die bestellen bij de Handwerkboetiek in Roden. De tussendoor randen heb ik met rose dichtgeborduurd. Dat vond ik wel leuk. In het patroon stonden alleen de sterren met goud, maar ik vond dat de staarten ook met goud geborduurd moesten worden. Het rose dat ik overhad, gebruikte ik voor de tussendoor randen. Past wel mooi in het geheel. 

Nu wilde ik het zelf gaan inlijsten, maar om een geschikte lijst te vinden was nog wel even een dingetje. Gelukkig heb ik er online eentje kunnen vinden. Nu maar afwachten wanneer het bezorgd wordt. 

Door Miriam van https://borduurblog.blogspot.com/ werd ik geattendeerd op https://www.facebook.com/groups/TheSteadyThreadBlackworkSAL. Een leuke sal met bloemen. Elke week komt er een nieuw patroontje. Hoe ik het ga uitvoeren weet ik nog niet, maar de tulpen kon ik alvast gebruiken voor een kaart. 

Door Martha van onze Fröbelfreulsgroep werd ik geattendeerd op een project van Museum Arnhem. Een Italiaanse kunstenaar is op zoek naar klein borduurwerkjes die hij wil gaan verwerken in een kunstwerk.

Museum Arnhem zoekt borduurwerkjes voor Europees kleed

Museum Arnhem zoekt borduurwerkjes om toe te voegen aan een geborduurd kleed van 30 meter lang. Het kleed is een project van de Italiaanse kunstenaar Ruben Montini, die wil dat inwoners van alle Europese lidstaten meewerken aan zijn kunstwerk. „Het eindresultaat moet een metafoor zijn voor de schoonheid van de EU, een smeltkroes van verschillende mensen met gemeenschappelijke culturele achtergronden”, aldus Montini.

Montini begon drie jaar geleden aan zijn kunstwerk. Hij reisde met het kleed langs Europese musea. Overal mochten borduurliefhebbers aanschuiven om naar eigen inzicht een stukje op te werken. Maar toen de coronacrisis uitbrak kwam het project stil te liggen, omdat in veel landen musea gesloten zijn en mensen op afstand van elkaar moeten blijven.

Voor Nederland zamelt Museum Arnhem nu tot 28 februari borduurwerken in. De lappen worden opgestuurd naar de kunstenaar, die ze op de lange lap verwerkt. Deelnemers mogen helemaal zelf weten wat en hoe ze borduren, want de EU zou idealiter ook zonder beperkingen en grenzen moeten functioneren volgens Montini. Het uiteindelijke resultaat wordt later dit jaar geëxposeerd in het Italiaanse Turijn.

Het is natuurlijk leuk om hier iets voor te maken. E.e.a. staat nu in de startblokken. Ik heb nu een paar dagen voorjaarsakantie en dus ook tijd om dit vóór 28 februari te maken en in te sturen. Wordt wel weer vervolgd denk ik. Sowieso laat ik mijn produkt zien en ik hoop dat we op de hoogte gehouden worden van hoe de kunstenaar het verder gaat verwerken.  



2 opmerkingen:

  1. Mooie foto's Gonda. Wat een bijzonder Europees borduurproject.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk dat je me noemt in je blog. Net als jij ben ik niet van plan om de SAL letterlijk te gaan volgen. Voor mij geldt dat ik niet zo goed ben in grote projecten en ik heb er al een paar onder handen.
    Van het Europese borduurproject had ik nog niet gehoord, een leuk idee!

    BeantwoordenVerwijderen