vrijdag 2 juli 2021

Flora

Altijd en overal kom je bloemen tegen. Helemaal in deze zomerperiode. Aan de hand van foto's wil ik dit laten zien. Met bijgeleverde info natuurlijk. 

Tijdens een fietsronde kwam ik deze Berenklauw tegen. Giftig maar mooi decoratief.



Onze achterburen hebben een gigantische Jasmijn in de tuin. Vanaf mijn tafelplekje heb ik een prachtig uitzicht hierop. Schitterende witte bloemen. En als je buiten komt..... een héérlijke geur, helemaal als de wind onze kant op staat. 

In het Catharijneconvent waar ik onlangs was, is momenteel de tentoonstelling 'Maria Magdalena'. Een overigens prachtige expositie die je weer een heel ander denkbeeld geeft van deze boeiende vrouw. Vele afbeeldingen van Maria Magdalena met de zalfpot, maar deze was wel bijzonder omdat het beeld middenin de ruimte stond. Vanuit het plafond spots met een projectie op de grond, met schitterende Jasmijnblaadjes. Grappig hoe dat dan zo'n verbinding is met de Jasmijn bij onze buren. 



Het Catharijneconvent is in Utrecht. Hier fietste ik rond met dochterlief. Vlakbij de Dom ligt, verscholen achter een klein poortje, Flora's hof. 



Deze tuin is sinds 2007 weer in ere hersteld. 
In 2007 heeft een aantal particulieren het initiatief tot herinrichting van Flora’s Hof genomen. Daartoe is de Stichting Vrienden van Flora’s Hof opgericht. Het uitgevoerde ontwerp geïnspireerd op de 19e eeuw. In de kleine ommuurde tuin zijn naast diverse leipeerrassen ook kruisbessen en klimrozen te zien. Ook een mooi plantentheater op een mooi gevormde stelling. 
Zo rond 1806 was hier nl. een kwekerij gevestigd. Een mooi stadstuintje in het midden van de stad die onderhouden wordt door vrijwilligers. 

Op een mooi zonnig plekje plantte ik de door mij opgekweekte Zonnebloemstekjes. Dit is het resultaat tot nu toe van de Zonnebloemen in wording. 

Een andere Zonnebloem op de poster van de zomeravondconcerten die mijn DD gaat organiseren in Hilversum. Zo kan alles met elkaar samenvallen en groeien. 

Fijn weekend gewenst, gevuld met bloemen en bloemengeuren, !



 



















2 opmerkingen:

  1. Prachtig die jasmijn bij de buren! Wij waren ook op de tentoonstelling Maria Magdalena en het was voor ons echt een eyeopener. Zo wist ik helemaal niet dat er ook andere evangelies bestaan!

    BeantwoordenVerwijderen