maandag 12 juli 2021

Kunst met een kwinkslag, borduren voor vrienden, hartjes en buitenkunst

Zo langzamerhand komt het normale leven voorlopig weer wat op gang. Zo ook bij K38 in Roden. De tentoonstelling 'Kunst met een Kwinkslag' is van start gegaan en ik ben daar met mijn zus geweest. 

Een leuke expositie met ook een link naar textielkunstenaars. Welke er voor mij uitsprong was het kunstwerk van Gea van Eck, Rose Garden. 

Dit kunstwerk bestaat uit diverse roosjes. Ze maakte het in 2019 en ze verkocht deze allemaal apart. In Roden hingen er een aantal, maar lang niet alles van het volledige kunstwerk. Ik kan hier wel inspiratie uithalen. Erg leuk. 



Vrienden van ons gaan emigreren naar Zweden. Hiervoor heb ik een kaart gemaakt. Maar eerst gingen we hiervoor naar de Blomsterstuga in Loppersum. Dit is een winkel/atelier met Scandinavische handwerkartikelen. Nu leek het mij heel aardig om daar eens een kijkje te nemen. Altijd interessant. En dat was het. 

Aan de rand van Loppersum is de Blomsterstuga https://www.blomsterstuga.nl/ gesitueerd. Met een weids uitzicht over de landerijen. In een sfeervol atelier was een aardige mevrouw met diverse leuke handwerkpakketten, stoffen, garens ed. Ik zocht en vond van alles. O.a. twee pakketten voor het maken van Dalarnapaardjes en stof met zulke paardjes. Eigenlijk zijn ze karakteristiek voor Zweden en ik wilde ze wel gebruiken voor de kaart. 
Lang geleden waren wij ook in Zweden met vakantie en ik vind het nog altijd jammer dat ik destijds geen paardje gekocht heb. Nu kan ik ze dan maken. 
Omdat het dierbare jonge vrienden zijn wilde ik ook hun initialen verwerken op de kaart. Uiteraard met een mooi patroontje. Ik zocht en vond in het boekje 'coeurs de broder' een leuk alfabet met hartjes. De initialen verwerkte ik op een borduurlintje in twee kleuren. De kleuren van de paardjes op de stof. 
De paardjes knipte ik uit en deze plakte ik op een stukje rood/wit/blauw lint dat ik nog had. De link met de Nederlandse roots. Zo komt alles weer samen. Ik plakte alles op de kaart en zag dat het leuk was. 
Mijn hartjeslap vordert langzaam maar gestaag. Zo tussen de bedrijven door kan ik er zo nu en dan wat aan doen. 

Nog even wat dagen werken en alles afronden en dan is het vakantietijd. Daar heb ik natuurlijk al veel zin in. 
De buitenkunst waar ik al vaker over schreef, houd mij behoorlijk bezig. Hierdoor op het spoor gezet door NPORadio4. Het ochtendprogramma wijdt hier nu een hele verkiezing aan de komende vijf weken. Erg leuk. 
De Wiekeneer in Maastricht

Het andere monument, verbeeldend een baksteen met een scheur erin. Gemaakt als een herinnering aan de schade die de mensen hebben in het aardbevingsgebied. 

De afgelopen weken werden er ook weer leuke items onder de aandacht gebracht. 
Tijdens het fietsen richting De Tolbertervaart passeren we een rotonde. Bij deze rotonde staat het leuke beeld 'de bokspringer'. Het deed me direct denken aan mijn jeugd. Toen ik het opzocht op google blijkt er ook weer een heel verhaal achter te zitten. 


Het is gemaakt door de destijds Tolberter kunstenaar Gerriet Postma. Hij maakte het voor basisschool de Tweemaster die tegenover ons huis stond. Ik zag het niet, want het stond bij het gymnastieklokaal. Een aantal jaren geleden is deze school met gymnastiekgebouw afgebroken en is het beeld verplaatst. Het staat nu op de plek waar de kunstenaar destijds woonde. Ik vind het een prachtig beeld en het doet me denken aan mijn jeugd. Wij deden op school ook altijd aan bokjesspringen. Grappig hoe je zo op een spoor gezet wordt. Zo leuk en zo dichtbij huis. 
Nu nog drie dagen werken en dan is het vakantie!

3 opmerkingen:

  1. (Oeps er ging iets mis).Oh wat leuk, het verhaal van de bokspringer kende ik nog niet. Het staat er prachtig daar bij de rotonde. Mooi vanaf elke hoek vanwaar je het ziet. Heb het nooit gezien bij de Tweemaster, hoewel ik er destijds wekelijks kwam om een groep naar hun te brengen.
    De hartjes worden erg leuk Gonda, fijne vakantie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een leuk en afwisselend blogje heb je weer geschreven!

    De hartjeslap wordt mooi, ik ben benieuwd hoe het geheel gaat worden. De roosjes en de buitenkunst zijn ook een lust voor het oog. Alvast een prettige vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen