maandag 9 augustus 2021

Op de thuisbasis, back to basic en nieuw project

Na drie heerlijke weken in het land van Gelre, de Achterhoek, zijn we weer op de thuisbasis. Nagenieten van een heerlijke vakantie! Het sprookjeshuis was top, de omgeving prachtig en alles wat erbij hoort was goed. 

Veel beken in de Achterhoek, ook veel bruggen dan. 

Hoe Hollands wil je het hebben? 

Tijdens de lommerrijke oranjewandeling bij paleis het Loo prachtige versieringen. 

De Lebuïnuskerk in Deventer gezien door de Duimpoort. 

Toegangsbrug bij het kasteel in Ruurlo

's Morgens relaxed wakker worden met veel Olympische sport op de tv, onderwijl bordurend aan onderhands werk en 's middags afstanden overbruggen met, meestal, de fiets. Het hele gebied hebben we doorkruist met fietstochten van rond de 30 kilometer. Vaak met een stad of een bestemming erin gepast. Het had alleen iets warmer gemogen, maar ook over het weer zijn we over het algemeen dik tevreden.
Omdat we dicht bij de IJssel woonden, zagen we wel veel hoog water, maar in onze omgeving was er geen wateroverlast. De IJsselbiënnale die deze zomer plaatsvindt, viel met sommige kunstwerken wel in het water. Ook mochten we niet overal fietsen. Gelukkig kun je dit dan aanpassen. 

Kortom; een hele leuke vakantie in eigen onontdekt land!

Natuurlijk had ik borduurprojecten mee. Ik maakte er twee af; het hartenproject en een project voor Merkwaardig. 



Onze borduurvereniging bestaat in 2023 35 jaar. Het bijbehorende thema is 'Zinnige draden'. De bedoeling is om op een lapje een woord te borduren. Dit woord moet voor mij een zinnige betekenis hebben. Ik koos voor het woord 'naald'. De naald is voor allerlei freubel handwerk te gebruiken en heeft dus voor mij een hele zinnige betekenis, immers zonder naald begin je niets. Ik besloot een mooi lettertype te zoeken en wilde dit omlijsten met een blackworkmotief. Geheel spontaan ontstond er het idee om er de letter 'M' van te maken. Immers 'M'erkwaardig! Zo ontstaat er weer een grappig werkje. 



Ik ben benieuwd hoe en wat het verder verwerkt gaat worden. 

Op Facebook zag ik een hele leuke SAL. De naam van de SAL sprak mij al aan: Sterrenparade. De techniek was enigszins nieuw voor mij, doorstoppen in keper. Deze techniek komt uit de weefwereld. Het is een manier van weven waarbij de inslag telkens een draad verspringt en er diagonale lijnen in de stof ontstaan. De originele spijkerbroeken zijn met de keperbinding geweven. De diagonale lijnen van het keperweven gebruik voor het maken van de doorstopmotieven. Als je eenmaal doorhebt hoe het werkt is het niet moeilijk en het resultaat is grappig. De ene keer heb je een lichte achtergrond en een donkere ster en de andere keer is het andersom. 



Ik besloot om te kiezen om te werken met één draad en met geel verloopgaren op een band. Er zijn elf draadjes op een centimeter, het werk is dus verrassend klein. Maar daar houd ik van. De eerste ster vergde vier dagen, de tweede twee dagen en de derde ster had ik al binnen een dag af. Maar het gaat niet om de snelheid, maar om hoe leuk je het vindt. En leuk vind ik het. 



Drie op een rij 😄


Nu is het ook weer werktijd en blijft er voor leuke dingen weer wat minder tijd over. Maar niet getreurd, lekkere ontspanning is altijd belangrijk!

2 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijke vakantie Gonda. Wat een mooi borduurwerk. De harten af, en mooi woord en nu weer keper- borduren. Ik snap wel dat die variatie je steeds opnieuw weer inspireert tot nieuwe projecten. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het borduurwerk is mooi geworden! Keperborduren ken ik niet, maar het spreekt me wel aan.
    NB Morgen heb ik toevallig weer een bijzondere brug op mijn blog staan, de Baronbrug.

    BeantwoordenVerwijderen