woensdag 27 december 2023

KERST 2023 met hulst en met Fiep

Zo tijdens de kerstdagen is er, uiteraard zou ik schrijven, een borduurtje onderweg. Voor Tesselschade borduur ik zaken en deze keer een leuk hulstrandje voor op een gastendoekje. Je pakt het zo en legt het ook zo weer weg. In twee dagen is zo'n mini randje snel klaar.



In de krant had ik gelezen over een leuke tentoonstelling in museum Nienoord behorend bij het Natioaal Rijtuigmuseum in Leek waar ik woon. Deze gaat over Fiep Westendorp, de bekende illustratrice van o.a. Annie M.G. Schmidt. Wie kent haar niet! Het leek me ontzettend leuk om dit te gaan bekijken.


Het museum ligt midden op een groot terrein, de wandeling erheen was fijn omdat het weer kan en omdat het droog was. De mooie gebouwen doemen in de verte op en mijn blik valt op een deel van het borg met voor het raam een kerstmanpak. Ja hoor het is kerst!

We wandelden verder door de tuin richting museum. Maar eerst kom je dan nog bij de schelpengrot langs. Hieraan kleeft een beroemde legende met een droevige afloop, maar het theehuis is bekleed door een Italiaanse kunstenaar met schelpen. Vandaag viel mijn blik op de florale elementen in het geheel. Het blijft leuk om te zien. 





Vervolgens liepen we richting het museum. We kwamen voor 'Fiep op wielen' en de connectie met het rijtuigmuseum is grappig, temeer zij veel tekeningen heeft gemaakt waar voertuigen op voorkomen. 




Zij heeft een boeiend leven geleid. Geboren in 1916, dus nog in het koetsentijdperk en overleden in 2004. Haar oeuvre is veelomvattend en wat ik dan ook nog leuk vind is dat zij ook altijd veel dieren [o.a. honden en katten] verwerkt in haar tekeningen. Ze heeft samengewerkt met bekende schrijvers en veel is gepubliceerd in kranten en boeken.  





De tentoonstelling is leuk opgezet met koetsen die op enigerlei wijze een connectie met de tekeningen zouden kunnen hebben. Een interview met en over haar besluit de expositie. Boeiend en informatief. 

We worden gevraagd om het museum te verlaten... het gaat sluiten. 


Om weer bij de auto te komen, verlaten we het terrein via de andere zijde. Mijn blik valt op een sfeervol plaatje van de borg. 

Als we thuiskomen is het ook nog eens volle maan. Goed zichtbaar tegen de donker wordende lucht. 


Een prachtig besluit van deze dag!

1 opmerking: