dinsdag 31 januari 2023

Hoekjes, niet borduren met poes en harten borduren zonder poes

Van Merkwaardig, onze borduurvereniging, hadden we afgelopen zaterdag de online ontmoetingsdag met een workshop en een 'laat zien en vertel'. Bij de workshop leerden we een heel handige hoek te maken bij onze kussentjes. Hiervoor kon je een lapje gebruiken met een klein borduurtje erop. Welnu ik heb vaak een testlapje en één daarvan kon ik hier wel voor gebruiken. Meestal ben ik nogal zuinig met de rand eromheen, maar ik had net genoeg om het te kunnen maken. 

Op de gewenste afstand trek je in het vierkant draden uit het werkje. Dit naai je dan met een draad op het achterkantlapje. Echter je naait het niet volledig naar de hoek maar een paar steken ervoor. Zo doe je alle vier zijdes. Als je het dan omkeert kun je met een klein stevig kartonnetje of een ander iets heel goed in het hoekje drukken. Je krijgt dan een mooi kussentje met een goed hoekje. Leuk om te doen en leuk om te leren. 

De 'laat zien en vertel' is ook altijd interessant. Niet alleen de werkstukken zijn zichtbaar maar ook allerlei gepraat eromheen over tips en trucs en hoe het gemaakt is en waarom. Erg leuk!

Vaak krijg ik tijdens het borduren even bezoek van een poes. Uiteraard moet er dan even geknuffeld worden en stopt het borduurproces even. Soms kun je dan ook even een mooie foto maken. Deze van de poes vond ik wel goed geslaagd. Met de andere foto's zie je het werk in wording. 



De 12 harten zijn af! Afgelopen zondag is het tot een einde gekomen. Ik maakte al wel even vier foto's om ze allemaal te showen. Prachtig om te doen en een leuk resultaat. 




Ik heb natuurlijk al lang weer een nieuw project bedacht, maar daarover de volgende keer maar weer. 

Na drie weken flink te hebben gerust ga ik vandaag weer aan de slag. Vorige week kreeg ik een injectie en die heeft wel geholpen. Kijken hoe het loopt ]!] vandaag. 

2 opmerkingen:

  1. Leuke foto Gonda, van jou met de kat. Lijkt me maar lastig handwerken als de poezen steeds mee willen kijken. De harten zijn erg mooi geworden. Heel veel succes gewenst met het werk, hopelijk kun je nu weer goed lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het hartenwerkstuk is mooi geworden! Misschien heb ik niet goed opgelet, maar wat ga je er mee doen? Heb je al een bestemming in je hoofd? Prachtige kat trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen