maandag 5 februari 2024

Openbaar kunstbezit

Regelmatig rijd ik over de weg tussen Boerakker en Grootegast/Doezum. Deze loopt in de plaatselijke polder via het plaatsje Lucaswolde. Mijn blik valt dan op de kunstwerken die staan bij de vier verkeersdrempels aan de kant van de weg. Vaak dacht ik dan, daar wil ik meer van weten. Onlangs was ik weer onderweg en dacht nu ga ik het doen. Ik zette alle kunstwerken op de foto en toen ik weer thuiskwam kon ik na wat zoekwerk achterhalen wat de gedachte er achter is.

De weg moest veiliger worden en is aangepast met dus o.a. verkeersdrempels. De herinrichting is aanleiding geweest voor de lokale kunstenaar Jan Bouma in Lucaswolde om bij de drempels kunstwerken te bedenken, uit te voeren en te plaatsen.

Hij wilde met zijn uit cortenstaal gemaakte silhouetten een verbinding leggen met de historie van zijn woonplaats. Hij maakte er dus vier. Per foto zal ik de gedachte erbij vermelden. 

Zwerfster vrouw Snakenburg

Broodjager Fokke Venema

Ruige Jannes Berends

Gebroeders Van der Warf

Voorlopig zullen de voorbijgangers herinnerd worden aan het leven in deze streek aan het begin van de vorige eeuw. Voor mij is het nu ook leuk om te weten wat de achtergrond is van de werken als ik weer eens onderweg ben.

Ook het nu dus Openbaar Kunstbezit geworden! 

1 opmerking: