woensdag 6 november 2019

Opsmuk of Design in K38, een babynestje maken en een 49 jarig huwelijk

Bij het Kunstencentrum in Roden weten ze de toeschouwers altijd weer te imponeren met boeiende tentoonstellingen. De titel van de expositie was "Opsmuk of Design".

 
Diverse kunstenaars maakten werk met als doel de versiering van de mens. Prachtige sieraden werden er getoond. Ik lichtte er een paar uit die ik erg boeiend vond. Vooral het textiele erin, logisch denk ik, sprak mij aan. 

Het mooiste van de expositie vond ik wel het werk van Marijke Schurink. Uit het boek van Els Kloet, 1001 vrouwen in de 20e eeuw, haalde zij een aantal portretten waar zij foto's van maakte. Portretten van beroemde en onbekende vrouwen. Elke foto versierde zij op een bijzondere manier. Een paar voorbeelden d.m.v. onderstaande foto's. Erg boeiend en leuk gedaan. 




In de vakantie werd mij gevraagd of ik het zag zitten om een babynestje te maken. Een vriendin wordt voor de eerste keer oma en zij wil voor haar kleinkind graag een babynestje. Nu kende ik het fenomeen tot voor kort niet, maar nu inmiddels wel. In het kort gezegd komt het hierop neer dat het gemaakt is van stof en dat de baby een nestgevoel krijgt. Als je de uiteindelijke afbeelding ziet, snap je het verhaal en het verband. 
Via een link was er snel een werkwijze gevonden waarmee je een babynestje kunt maken. Maar ik wilde eerst een prototype maken om te kijken of dit werd wat de bedoeling was. 
Eerst maar eens het patroon uittekenen en uitknippen. 


Hierna verschillende delen aan elkaar naaien en de beschrijving volgen. 
Ten slotte de open rand vullen, en ja ik had niet genoeg vulling maar het gaat om het idee ten slotte. En de uiteindes aan elkaar naaien. En dan heb je een prototype.
De vriendin is content met het resultaat en gaat nu stof en fournituren kopen, zodat ik een babynestje in elkaar kan gaan zetten. Weer eens wat anders om te doen. 
Er was weer bevriend paar 49 jaar getrouwd. Wat een eind, helemaal als je beseft dat wijzelf deze maand 34 jaar getrouwd zijn. Dan hebben wij nog 15 jaar voor de boeg. In ieder geval vond ik het leuk om hier even aandacht aan te besteden met dit borduursel.
Er zijn een oneindig aantal mogelijkheden waarop je zoiets samenstelt. Alleen al vanwege de techniek, de kleuren en de uitvoering. Deze keer met kraaltjes voor weer een bijzonder effect. Ze zijn er vast blij mee. Ik wel in ieder geval. 

1 opmerking:

  1. Wat bijzonder dat babynestje. Nooit eerder gezien. Leuke uitdaging om te maken. Prachtige tentoonstelling heb je bezocht.

    BeantwoordenVerwijderen