zondag 27 september 2020

De turbonaald en andere zaken

In het begin van deze maand heb ik besloten om de turbonaald 'aan' te zetten. Mijn BVP schoot al mooi op, maar ik wil weer iets anders gaan maken. Maar ik wil niet teveel projecten onder handen hebben en daarom heb ik besloten om even flink door te zetten. Ik ben een heel eind opgeschoten en voor mijn gevoel zit ik nu in het eindstadium. De prachtige warme kleuren nodigden ook uit om te gaan borduren. Tot zover ben ik nu gekomen. Ik had februari als einddatum gepland, maar zo het er nu naar uitziet is het wel eerder klaar. In ieder geval dit is de update tot en met vandaag. 

Prachtige uitjes hebben we ook gehad. Op mijn verlanglijstje stond al heel lang de beeldentuin in Gees. In een grote leuke tuin vind je in Gees elk jaar andere kunstwerken geëxposeerd. De objecten zijn van heel diverse materialen en kunstenaars en 'beeldig' om te zien! Op een mooie zondag reden we richting Gees. Het overtrof al mijn verwachtingen. Prachtige objecten door hun diversiteit en plaatsing in de tuin schitterend om te zien. Haast te veel om in één middag te bekijken, maar je bent wel een uurtje sturen onderweg. Dit is nog te zien tot en met vandaag. Dan is het seizoen weer voorbij. Volgend jaar weer een nieuwe expositie met nieuwe kunstenaars een beelden. Wij gaan er zeker weer heen om te kijken, niet alleen de beelden, maar ook de hele tuin. 













Voor het eerst sinds maanden waren we ook weer eens in een museum. We gingen naar 'Barbizon van het Noorden', een expositie van schilderijen over het Drentse landschap in het Drents Museum in Assen. Een leuke expositie.
Aan het eind van de 19e eeuw werd de verftube ontwikkeld en dat bood de kunstenaars gelegenheid om buiten het atelier te schilderen. Ze konden er op uit om landschappen ed. te schilderen. Bij het Drents Museum hebben ze diverse landschappen verzameld en tentoon gesteld.
We hadden een tijdslot gereserveerd en konden op ons gemak door het museum alles bekijken. Diverse landschappen van rond 1900 werden getoond. Als je zo naar de weilanden met koeien en schapen keek, is er niet veel veranderd. Behalve als er mensen en huizen op staan, dan zie je dat het gedateerd is. Leuk om te zien. 



Na dit bezoek liepen we nog door Assen. Ook een leuke plaats om te zien. Ik spotte nog een beeld met een mondkapje. Typisch voor deze coronatijd, maar ook wel weer grappig. 

Bij ons in de tuin spotte ik een speciale vlinder en ik zette het op de foto. Ik wilde toch weten welke het was en bij het struinen op het internet kwam ik er achter dat het de beruchte buxusmot was. Een aardige vlinder om te zien, maar alom gevreesd in tuinland. Diverse buxussen hebben het loodje gelegd. Zo ook de onze.  

De herfst heeft zijn intrede gedaan en dan zijn er weer kastanjes om mee te knutselen. De opdracht voor de kinderen was 'maak een dier van kastanjes'. Naast de poes, hond en spin zijn er dan ook verrassende. Hier de worm en de mier. Zo leuk om te zien wat kinderen dan zelf bedenken. Het blijft altijd leuk om met kinderen te freubelen! 



Mooie zondag iedereen. 



2 opmerkingen:

  1. Jouw borduurwerk vordert echt geweldig en ik vind het nog steeds erg mooi worden. Vanaf maart hebben we nog geen museum gezien, dus geniet ik graag mee van jullie foto's, dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk verhaal weer Gonda. Bedankt voor de mooie foto's en wat schiet je goed op met het borduren.

    BeantwoordenVerwijderen