dinsdag 20 april 2021

Eieren, boomvaas en wandelingen

Ik blijf nog even in de ban van de eieren. Het 1e ei van  Nikki is gereed produkt. Ik vind het zo'n leuk ei! De andere twee ga ik ernaast borduren. In dezelfde kleurstelling en de motieven zijn ook zo leuk, met dezelfde ornamenten, maar dan anders.

Ook maakte ik van papier nog een glas in lood ei. 

Tijdens het uitje naar Olterterp langs de boombeelden vond ik in het bos een enorme afgewaaide tak met een uitgeholde stam. Hierin zag ik meteen een boomvaas. Gelukkig hebben wij een grote kofferbak zodat ik hem mee kon nemen. Ik verwijderde thuis de takken en uiteindelijk ontstond er dus de boomvaas. In de uitholling pasten precies vier buisjes waarin ik vier rozen kon zetten. Zo grappig en leuk om dit zo te doen! 



Nu het voorjaar definitief is in dit jaar, gaan we er nog vaker op uit. Soms wandelend en soms een tochtje met de auto. Met het laatste vervoermiddel gingen we naar Warfhuizen. De oude Hervormde kerk is overgenomen door katholieken en die hebben daar een Mariakapel van gemaakt met de bijzondere naam; "Onze Lieve Vrouwe van de Besloten Tuin". Het beeld van Maria dat in de kerk staat, is gemaakt door een beroemde Spaanse beeldhouwer. De inrichting is grotendeels samengesteld met objecten uit andere, vaak verloren gegane, kerken en kluizen. Als je binnenstapt waan je je in Frankrijk. 


Aan de muur een mooie brokate stof met goudborduursels. Hieraan hangen veel zilverkleurige harten met rode strik. Wat de betekenis hiervan is zou ik niet weten, maar het is wel mooi om te zien. 

Een bijzonder gebruik in de kerk is het zogenaamde 'buusdouk ruilen'. Het is gebruikelijk om een witte zakdoek mee te nemen en die te laten ruilen met die van Maria, om haar zakdoek aan iemand te geven die het moeilijk heeft vanwege ziekte, verdriet of andere moeilijkheden. 

Een wandeling maakten we o.a. in het Natuurschoonbos bij Nietap. Momenteel zijn daar vele vele bosanemonen die daar voor een kleurrijke toets zorgen. Verder kom je altijd wel iets tegen wat je aandacht trekt. We vonden een zilverkleurige kerstbal en op een hek kun je daar dan een leuke foto van maken. 

Afgelopen zondag wilden we fietsen langs de kleurrijke bollen bij Norg. Daar aangekomen bleek dat ze nog niet in de bloei stonden. Wel zagen we in de velden van vorig jaar een enkele bloeiende tulp. Maar voor de volle bloei zullen we nog een keertje gaan. Het fietstochtje was wel erg leuk. 

Later deze week meer over de Field Lab Experience waar we aan mee mochten doen in het Fries Museum. 

2 opmerkingen:

  1. Wat een originele vaas heb je nu. Wat een creatieve vondst! Leuke uitstapjes maakten jullie weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mooi die vaas van hout. Je moet er maar opkomen. Ook je eitjes zijn leuk.

    BeantwoordenVerwijderen