maandag 8 april 2024

Leuk zondagproject voordat....

Al geruime tijd had ik een paasproject in voorbereiding. Ik wilde ecoprinten op eieren met natuurlijke materialen. Wat had ik hiervoor nodig? O.a. uienschillen, lege eieren, walnootdoppen, bloemen en blaadjes en kousjes. Ik had al twee ganzeneieren, maar wilde er nog twee kippeneieren bij. Deze heb ik uitgeblazen en schoongemaakt. 
eieren ๐Ÿ‘

Onlangs had ik dus bosanemonen geplukt in het bos en deze heb ik gedroogd onder een stapel boeken. Na een aantal dagen is dat ook klaar. 
gedroogde bosanemonen ๐Ÿ‘


Vaak wordt er voor de maaltijd gekookt met uien, zowel rode als gele. Meestal gaan de schillen in de groenafvalbak, maar nu bewaarde ik ze. Op een gegeven moment heb je er genoeg.
uienschillen ๐Ÿ‘

Zo rond de paasdagen koop ik naast chocolade eitjes, ook altijd een zak met walnoten. Na pasen is de inhoud van de walnoten opgegeven. Ik bewaarde de doppen voor mijn project. 
walnootdoppen ๐Ÿ‘

Kousenvoetjes had ik nog dus dat was ook klaar. Alle ingrediรซnten waren aanwezig. Op zondagmorgen ben ik aan de slag gegaan. Eerst alles klaarzetten en leggen.

Ik had ergens gelezen dat je de bloemige attributen met eiwit op de het ei kon bevestigen. Als een soort plaksel zeg maar. Met een geleend schilderskwastje van mijn man. Dit heb ik gedaan en nadat het erop zat heb ik de eieren in een kousje gedaan en afgebonden. 




Bij de kringloopwinkel [lang leve de kringloopwinkel] kocht ik al eens een oud klein pannetje om zulke dingen te kunnen doen. Ik vulde hem met gekookt water en als eerste de uienschillen erbij met een scheut azijn. Hierna deed ik de eieren erbij en liet ik het geheel ongeveer anderhalf uur zachtjes koken. Het rook een beetje naar uiensoep ๐Ÿ˜„.


Na deze shift was het tijd voor hetzelfde procedรฉ, maar dan met de walnootdoppen. 


Ik liet de eieren afkoelen en ontdeed ze van de kousjes en van de blaadjes. Het resultaat is verbluffend leuk! 


Ik moet de eieren nog even aflakken en dan is er weer iets bij de verzameling zelfgemaakte eieren. 


Gekleurde eieren met print, gekookt in uienschillen ๐Ÿ‘


Gekleurde eieren met print, gekookt in walnootdoppen 
๐Ÿ‘

Dat was een leuke bezigheid zo op de zondagmorgen. Je moet altijd afwachten hoe zoiets uitpakt, maar ik ben super tevreden over het resultaat!

Toen ik op dezelfde dag met de voorbereidingen van het avondeten aan de slag ging, sneed ik mezelf in de duim. Een beste jaap in de top van de duim. Genoeg om het te laten hechten bij de SEH. Een mooi verband erom en nu laten helen. Na een gelukkig goede nachtrust zit de duim nog goed ingepakt. Om het kloppen tegen te gaan zit ik nu regelmatig met de duim omhoog ๐Ÿ‘. 
Houd de moed er maar in, het zal weer beter worden. Dat is mij ten minste verzekerd door de behandelend arts. Heel toevallig had ze zelf ook een klein stukje ingesneden in haar eigen vinger. Hoe toevallig is dat?

2 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige eieren en wat een pech met je duim. Beterschap hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oei, zo'n jaap in je duim duurt wel even. De experimenten met de eieren vind ik leuk, vooral omdat je louter natuurlijke materialen gebruikt!

    BeantwoordenVerwijderen