maandag 17 juni 2013

Naar Leeuwarden

Gisteren ben ik naar Leeuwarden geweest. Ik was alleen thuis en bedacht me dat ik mooi het een en het andere met elkaar kon combineren. Onze DS woont in Ljouwert en daar was ik al een tijdje niet geweest. En ik wist ook van Museum Het Pakhuis dat daar een fraai expositie was over de Friese merklap, rode schoollapjes, Biedermeier borduurwerk en aanverwante kantklos- en naaispullen. 
Eerst ben ik naar de expositie geweest. Ik trof het, want de eigenaresse gaf een hele rondleiding langs al het mooie spul. Van alles was er te zien. Ook hele bijzondere mooie voorwerpen. Er waren zo'n dertig merklappen te zien gebaseerd op de commercial van Douwe Egberts. Tijdens deze reclameboodschap zag je op de achtergrond een merklap hangen. Dit leidde in handwerkland tot een zoektocht naar het patroon en het origineel. Uiteindelijk is dit allemaal gevonden en dit inspireerde diverse handwerksters tot het maken van deze lap, al dan niet met eigen inbreng. Het patroon staat op de blog van Berthi Smith en zij opende ook de expositie in Leeuwarden. Ook zag ik de originele merklap uit 1786, mooi dat zoiets na zoveel jaar nog in zo'n staat is. Leuk om te zien hoe iedereen het op haar eigen manier interpreteerd. 
De lap met kleuren die het dichtst bij het origineel komt. 

Allerlei verschillende toepassingen in diverse kleuren. De meest bijzondere, niet op de foto, was een zwarte lap geborduurd met gemeleerde gouddraad. Heel erg bijzonder. 

Deze lap is geborduurd met de zogenaamde regenboogkleuren.  Deze sprak mij ook erg aan. 
Verder was er dus nog allerlei ander borduurwerk te zien. Boeiend om te bekijken allemaal. Er was iemand van de redactie van "Merkwaardig" dus daar komt het hele verhaal van de rondleiding wel in te staan. Dus later nog eens nagenieten. 
Tot vier uur heb ik hier rondgekeken. Daarna ging ik naar onze DS. We hebben gezellig gepraat, wat veranderingen bekeken en heerlijk lasagna gegeten. Na het avondeten gingen we weer op Leek aan. Zo had ik een prachtige dag. En nu breekt de nieuwe werkweek weer aan. Nog even en het is zomervakantie. De temperaturen zijn al zomers, dus dat kan nog wat worden.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten