woensdag 12 augustus 2015

Ik hou van Noord Holland - 2e editie

Omdat we het Zuiderzeemuseum niet in één dag konden bekijken [let wel: de handwerkexpositie in het binnenmuseum] en we er op een alternatieve manier konden komen, hadden we al besloten om dit museum nogmaals te bezoeken. De reiswijze was deze keer bijzonder. We reden eerst met de auto naar Hoorn om daar in de stoomtram te stappen. In deze oude tram werden we in oude stijl vervoerd per spoor naar Medemblik. Leuk tochtje met aandachtspunten in oude stijl.
In Medemblik stapten we op de boot richting Enkhuizen. Ook een mooi tochtje op de oude veerboot die jarenlang voer tussen Harlingen en Terschelling. Doordat het warm en zonnig was hebben we de hele reis op het bovendek gezeten.
In Enkhuizen konden we na een fikse wandeling heerlijk vertoeven in het binnenmuseum. Ook weer prachtig wat daar allemaal te zien was. "De hand van de maakster" had natuurlijk mijn aandacht. Het mooiste object vond ik toch wel de merklap van 1617. Enorm oud en dan zo'n staat. Mijn foto opdracht was natuurlijk gemakkelijk met al die handwerken geëxposeerd achter glas.

Toen we alles aanschouwd hadden gingen we vervolgens met de NS naar Hoorn en met de auto weer naar onze vakantiehuisje.
Op vrijdag was het tijd voor de kaasmarkt in Alkmaar. Hier hadden we ons op verheugd want het is toch een stuk geschiedenis wat we nu nog live konden meemaken. Op de fiets gingen we richting de Waag en het plein. Daar aangekomen bleek het enorm druk te zijn. Ons eigenlijk te druk, maar via een groot scherm en een presentatrice konden we alles volgen wat er gebeurde. Een toevallige bijkomstigheid was een beiaardier die het klokkenspel bespeelde tijdens de markt. De aanwezige cameramannen filmde het hele gebeuren inclusief beiaardier en dit was mooi zichtbaar.
Toen we het gezien hadden fietsten we weer naar huis en besloten om 's middags te gaan fietsen langs de Honds Bossche zeewering bij Camperduin. Het was prachtig fietsweer en deze route vonden we schitterend. Eerst een stuk door de duinen en vanaf Camperduin over de net aangelegde zeewering met fietspad en duinen aan de zeekant. Bijzonder om te zien. Een stukje innovatie bij een anders zeer kale zeedijk.
Het foto moment had ik bij het restaurant bij Camperduin. Een leuk restaurant waar we heerlijk koffie en thee gedronken hebben.
Op zaterdag hebben we wat rondgereden in de auto. Uiteindelijk kwamen we in Medemblik terecht waar we wat hebben rondgelopen. Hier was een zwemevenement, nl. 22 km zwemmen van Stavoren naar Medemblik. De finish hebben we niet meegekregen, maar wel de huldiging. Via luidsprekers werd je op de hoogte gebracht van de winnaars. Wij hebben daar mooi rondgelopen langs de haven en alle bijzonderheden die daar waren.

Een wens van mij werd op zondag vervuld. We gingen richting Haarlem. Halverwege parkeerden we de auto en het laatste stuk fietsten we naar het stadscentrum. De grote BAVO kerk torende boven alles uit en dit was ons rustpunt tijdens de fietstocht. We bezichtigden de kerk die voor ons speciaal is, omdat onze kinderen hier zongen en manlief hier twee jaar geleden een cd opname had. Altijd bijzonder.
Via het natuurgebied Zuid Kennemerland reden we weer richting auto. Onderweg bleek telkens weer de enorme impact die de zomerstorm had op onze aankomstdag. Heel veel ontwortelde bomen en takken langs de weg. Veel schade aan de natuur.
Op maandag was onze bestemming het Marinemuseum in Den Helder. Met de knooppunten kun je fantastische routes bedenken geheel en al aangepast aan je plannen. We wilden niet veel kilometers maken, maar wel een mooie route fietsen. Gelukkig kon dit en we fietsten een heel stuk langs de kust met het zicht op zee. Gelukkig hadden we het voor de wind zodat we lekker konden fietsen. Naar verloop van tijd kwamen we aan bij het museum en daar was ook weer van alles moois te zien. Met onze museumjaarkaarten mochten we zo naar binnen en we weten weer heel veel meer over onze marine en het oorlogsgebeuren door de jaren heen op zee en het materiaal dat daar voor gebruikt wordt.
Een hoogtepunt was ook de bezichtiging van de onderzeeboot de "Tonijn". Een aantal jaren is deze gebruikt bij de marine en deze ligt nu bij het museum. Bijzonder om te zien. Enorm efficiënt ingericht, maar ik moet er niet aan denken om met deze boot onder water te moeten. Het lijkt me maar niets. Verder een mooi museum, vooral ook doordat je naast het binnenmuseum weer een buitengebeuren hebt.

Onze DS is druk met de verhuizing, maar moet ook even afleiding hebben tussendoor. Hij komt een paar dagen bij ons en heeft nog wat zaakjes nodig voor zijn nieuwe appartement. We besluiten om naar de Ikea te gaan in Haarlem. Leuk, omdat we hier toch nog weer heen wilden voor een bezoek aan het Teylers museum. Bij de Ikea waren mooie draaideuren met een leuke decoratie. Ideaal voor mijn vakantieopdracht.
Het Teylers museum was prachtig om te zien en wederom een aanrader om te bezoeken. We hebben veel op het programma, maar tussendoor is er altijd ruimte voor lezen, spelletjes doen en natuurlijk het vakantieborduren!

1. Wat een leuke uitstapjes allemaal zeg!
    Lekker druk.
    Dus J. gaat verhuizen?! Wat leuk zeg. We horen vast gauw meer.