zondag 16 augustus 2015

Ik hou van Noord Holland - 3e editie

We zitten in de laatste fase van onze vakantie. Wat gaan we doen en wat willen we nog zien? De klusjesman die het slot van ons huisje verving attendeerde ons op het feit dat we mooi konden varen in de grachten in en rond Alkmaar. Nu zijn wij eigenlijk niet zo van de motorbootjes, maar om Alkmaar vanaf het water te bekijken leek ons toch wel erg leuk. We huurden een bootje en we voeren op ons gemak door de watertjes van Alkmaar. Weer een ander gezichtspunt op al die mooie panden en gebouwen. Ook maakte ik nog een mooie raamfoto met behulp van een boot. Door het raam is een schildje zichtbaar. 
Na afloop vertoefden we op een terras. Vanaf hier maakte ik foto's door de terrasramen van de Grote Sint Laurenskerk en van de straat. 




Op het verlanglijstje stond nog een bezoek aan Den Haag, de hofstad. We planden een mooie fietstocht vanaf Wassenaar naar Den Haag en via de Scheveningse pier weer terug. Onderweg kwamen we allerlei moois tegen. We zochten het ook op natuurlijk. Eerste pleisterplaats was het Binnenhof met daarbij het net weer geopende Mauritshuis met allerlei beroemde schilderijen. Vanuit de glazen lift maakte ik een foto van het torentje en van het Mauritshuis. 

Vanuit het raam van het Maritshuis nogmaals het torentje en een gedeelte van de hofvijver. 
De volgende stop was bij de Haagsche passage; het eerste overdekte winkelcentrum van Nederland gebouwd in 1880. De panden en de hele entourage in Jugendstil gemaakt. Op de foto het daglicht door het dakraam. 
Vervolgens kwamen we terecht bij Panorama Mesdag. Dit is echt een eyeopener. Het langste schilderij van Nederland, 120 meter lang en 14 meter hoog, is indrukwekkend. Het verbeeldt het Scheveningen rond 1881. Zo fenomenaal dat ik het gevoel had dat ik naar een 3D film zat te kijken. Indrukwekkend. 
Via het Vredespaleis en allerlei ambassades kwamen we uiteindelijk terecht op de pier van Scheveningen. Het was hier zo vreselijk druk en warm dat we hier snel weer vertrokken voor het laatste deel van de fietstocht. Deze leidde ons door het wederom mooie duingebied bij Den Haag richting Wassenaar. We hadden hier nog een tussenstop voor een koffie- en theepauze bij de watertoren van Scheveningen. 
Moe maar zeer voldaan waren we rond half acht in Camperduin waar we lekker aten in een strandrestaurant met uitzicht op zee. 
Op onze laatste vakantiedag besloten we om een rondtocht met de auto te maken. We hadden al veel gefietst en het weer was niet heel geweldig. We reden naar Egmond Binnen waar een vrij nieuwe Sint-adelbertabdij stond op archeologische grond. Destijds stond hier een van de eerste abdijen van Nederland. Rond 925 is hier de religieuze geschiedenis van Nederland begonnen met de bouw van een houten klooster. De later gebouwde abdij is tijdens de Tachtigjarige Oorlog geplunderd en in brand gestoken. 
De foto maakte ik in de opnieuw gebouwde abdijkerk van 1954 in één van de zijaltaren. Afgebeeld is de vlucht naar Egypte. 
Toen wij weer bij het vakantiehuisje waren maakte manlief, aangestoken door mijn obsessie voor foto's door het raam, een foto van mij door het raam van de slaapkamer. Ik zit in de tuin te borduren. 's Avonds maakten we nog een prachtige strandwandeling bij Bergen aan Zee. Ik snap wel waarom Mesdag gefascineerd was door de luchten boven zee. Elke tel weer anders. Evenals het water en het zand. 
Als laatste maakte ik zelf een foto van mijn borduurwerk met het totale resultaat van het vakantieborduurproject. 
Na een vlotte reis via de Afsluitdijk, waren we rond een uur weer thuis. Het bijna gewone leven begint weer. Maandag de eerste werkdag. Maar eerst nog even nagenieten van alles en de vakantiespullen weer opruimen tot een volgende keer. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten