woensdag 26 oktober 2016

Haakwerk en oud/nieuw handwerkboekjes

Het was laatst prachtig weer op zondag. Geweldig fietsweer. Als je dan zo onderweg bent kun je mooie plaatjes schieten. 
Toen ik twee weken geleden bij de maandagse handwerkclub was, had iemand haar omgehaakte AH tas bij zich. O ja, dat was eens een project van mijn DD en mij. Vorig jaar enthousiast mee gestart en niet afgemaakt. Het haakwerk is af, maar toen moesten alle draden nog afgehecht worden. Ik wil dit project toch graag afronden en heb het spul opgezocht. Inmiddels heb ik ook al een AH tas gekocht zodat alle ingrediënten aanwezig zijn om het af te kunnen maken. 
Elke avond ben ik aan het draadjes afhechten. Onderwijl de tv aanhorend met diverse programma's. Ik ben al een heel eind en zal binnenkort eens advies vragen aan Ria [http://riasquilts.blogspot.nl/] die mij vast wel verder kan adviseren over het aan elkaar zetten en verder verwerken van de mooie bloemetjes op de tas. 
Vorige week hadden we herfstvakantie en zo nu en dan gaan we aan de struin bij kringloopwinkels. Mijn zwager heeft een nieuwe baan in de zorg in Gorredijk en we wilden wel eens kijken waar of hij terecht was gekomen. Wat is er dan leuker dan om even te kijken in de plaatselijke kringloopwinkel. Tegenwoordig heeft elk redelijke dorp of stad wel zo'n struinwinkel.  Een kijkje nemen en zien wat er allemaal is. Al die winkels zijn heel verschillend en hier was een hele uitgebreide boeken en tijdschriften afdeling. Meestal is er niet zo veel, maar hier waren toch wel een aantal aardigheden die ik wel mee moest nemen. 
Allereerst drie nummers van het blad "Handwerken", het toenmalige maandblad van Ariadne, uit 1969. Leuk om te zien dat het patroon voor de paddenstoelen gewoon tijdloos is. Tegenwoordig nog net zo actueel als toen. Als je dan verder bladert is de kleding natuurlijk wel erg gedateerd. Maar toch grappig. 
Het boekje "Heerlijk Handwerk Borduren" staat vol met diverse steken. Ik zocht de 'laddersteek' en deze stond hierin. Ongetwijfeld te vinden op het internet, maar zo'n boekje is altijd gemakkelijk. De andere twee boekjes spreken voor zich. Ook mooi met relatief oud handwerk en oude patronen.  
Als je dan weet dat ik voor deze zes items € 1,50 kwijt was, krijgen ze toch nog weer een mooi nieuw leven. 
Nu eerst nog maar weer wat draadjes afhechten. It giet oan!

1 opmerking:

  1. Wat een leuke nostalgische boekjes heb je gevonden Gonda. En met die tas komt het vast goed, je hebt al erg mooie blokjes gehaakt, leuk om het nu af te maken.

    BeantwoordenVerwijderen