vrijdag 27 juli 2018

Dagje Ljouwert met bijzondere beelden

Op donderdag 26 juli hadden we een zakelijke afspraak in Leeuwarden, culturele hoofdstad van Europa in 2018. Wat is er mooier dan  het zakelijke met het aangename te verenigen? Dat hebben we dus gedaan. 
Als eerste kwamen we terecht in het Fries Museum. Dit stond al op ons verlanglijstje vanwege de tentoonstelling over Escher. Deze overtrof onze verwachtingen. Zijn leven en werk was prachtig weergegeven in het museum. Het was razend druk, maar ik kon alles zien en lezen. 
Erg leuk vond ik het dat hij in Italië gewoond heeft. We zagen diverse landschappen waar we vorig jaar tijdens onze vakantie geweest waren. Mooi om te zien. Als je deze werken ziet; houtsnedes, litho's enz. met trappen, hoogtes en dieptes, zie je dit later verwerkt in zijn bijzondere kunstwerken. Wat ik ook leuk vond is dat er haast op elk werk wel planten en bloemen te zien zijn. Ik zag een houtsnede daar die ik thuis in een boek heb staan. Dit werk "Gieter", een houtsnede uit 1931, heeft een erg toepasbare tekst in deze hittevolle tijden. 
Afgelopen nacht hadden we de warmste nacht ooit. Het hitterecord is met 23,6 graden verbroken. Enorm warm én droog. We snakken naar water.
Wat ik ook erg mooi vond waren de werken door hem gemaakt in het nachtelijke Rome. Een bijzondere invalshoek met mooie resultaten. 
Natuurlijk was de houtsnede uit 1919 met de witte poes van Escher een afbeelding naar mijn hart. 
Deze tentoonstelling is een aanrader!
Via een leuke fietstocht door Leeuwarden kwamen we terecht bij 't andere Museum van Oldtimer tot Kant. Hier konden we het langste borduurlint voor de vrede vinden. Vorig jaar hebben heel veel dames een stukje borduurlint naar eigen inzicht geborduurd. Het was even zoeken tussen het 300 meter lange lint, maar mijn stukje zat ergens op de klos met het groene randje. 
Grappig om het dan weer te zien, helemaal in combinatie met alle andere lapjes, door ieder op geheel eigen wijze ingevuld. 
Het kunstwerk "Love" bestaat uit twee 7 meter hoge witte sculpturen van een jongen en een meisje. Om hen heen moet een mistwolk hangen waar we in rond kunnen dwalen. De kinderen dromen over de toekomst. E.e.a. geïnspireerd op de nevel boven de Friese velden.
 We konden natuurlijk niet om de fontein heen, één van de elf die gemaakt zijn in de hele provincie. Wat nu dan wel weer jammer was dat hij niet werkte. Wel interessant om te zien. 

De andere fontein werkte wel naar behoren. Dit in het kader van mijn foto project voor 2018. Water en water, hier met wat omgevingsruis, maar in de stad is dat nu eenmaal onvermijdelijk en ook helemaal niet erg. 
Mijn laatste werkdag zit er voorlopig op. VAKANTIE. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten