vrijdag 7 augustus 2020

Vakantie in België en Duitsland en bubbels

 Zo, we zijn weer thuis! Terug van een prachtige, rustige vakantie in België en Duitsland. Tegenwoordig huren we huizen via Air B&B. Dit heeft veel voordelen. Ten eerste weet je wat je krijgt, want op de site staan veel foto's van het huis en de omgeving. En ten tweede kun je zelf bepalen wanneer en hoe lang je er wilt vertoeven. Het bevalt ons erg goed om dit zo te doen. 
We vertrekken vaak na het weekend i.v.m. de drukte op de weg en dat was ook deze keer het geval. Zo'n 300 kilometer reden we richting Hulshout in België. We hadden daar een heel mooi huis met balkon aan een kleine vijver. Erg mooi. 
We hadden onze fietsen mee en na de middag vertrokken we meestal voor een tocht tussen de 30 en 40 kilometer. Ook in België hebben ze knooppunten op mooie fietspaden dus dat was prima te plannen en te doen. Het was nog enigszins spannend i.v.m. de coronamaatregelen, maar wij zochten geen drukke plaatsen op en beleefden de vakantie in redelijke stilte. 
Sinds de coronatijd aanbrak, volg ik een leuke site "tussen kunst en quarantaine".  Je zoekt dan een schilderij op en probeert dit na te bootsen in de huidige tijd. Bij het huis zat een balkon en ik zocht op "vrouw op het balkon" en vond een schilderij van Isaac Israels "vrouw op het balkon". 
Dit konden we mooi nabootsen, want ik had witte kleding, een hoed en een balkon. Manlief assisteerde mij natuurlijk met het maken van de foto en voila [!] klaar is de uitdaging. Erg leuk en vrij eenvoudig om te doen. 

Ook maakte ik een paar bubbels en heb ik veel gelezen. Borduren blijft altijd leuk! 


Alhoewel we soms wel lang op pad waren met de fiets, want overal gingen we natuurlijk foto's maken. Van zowel België als Duitsland maakte ik een collage. Zo krijg je een mooi klein overzicht zonder dat je tientallen [overigens wel mooie] foto's plaatst. 
Na de laatste bubbel ga ik eerst maar eens weer verder met het BVP. Ook wel weer heel fijn om te doen. 
Na een week trokken we verder naar Duitsland. Naar de plaats Speyer aan de Rijn. Als je op deze plaats zoekt, vind je grappige zaken. Het blijkt dat de hoofdpersoon Dolf van Thea Beckman's boek "Kruistocht in spijkerbroek" vanuit deze plaats aangevangen is met de kinderkruistocht. 
Welnu, deze plaats was ook erg mooi en ook hier hebben we de omgeving verkend d.m.v. verschillende tochten, zowel met de fiets als met de auto. Speyer is vooral bekend vanwege de grote Romaanse Dom. Wij vonden vooral de Gedächtniskirche erg mooi. In de kerk vooral veel glas-in-loodramen met diverse afbeeldingen. Erg mooi! 
We hebben heel wat gezien en gefietst. Veel strengere coronamaatregelen in België en Duitsland. Overal moet je mondkapjes dragen. 
Nu zijn we alweer een paar dagen thuis. Ook hier fietsen we weer heel wat kilometers. Meestal zo rond de 30 tot 35. Omdat het zo warm is, fietsen we hier nu 's morgens want dan is het koeler. Tropische temperaturen. Wat weer een zomer! 

2 opmerkingen:

  1. Wat een geslaagde uitdaging/foto Gonda! Wat een heerlijke vakantie hadden jullie. Fijn zo (weer) samen te kunnen fietsen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heerlijke vakantie. Leuk om de uitdaging met het schilderij aan te gaan, en wat is het goed geslaagd. De bubbels vind ik enig. Iedere keer als ik ze ergens zie, twijfel ik om het ook te gaan doen.

    BeantwoordenVerwijderen