vrijdag 29 januari 2021

Baby geboren, poezen, sterren en staarten en Het kruiststeekboekje

Als je, zoals ik, uit een vrij groot gezin komt, wordt de familie over het algemeen steeds groter. Er is een meisje geboren en daarvoor ga ik een kaartje maken natuurlijk. Deze keer heb ik de kaart gekocht en maak ik er een felicitatie op. 

Op Facebook zag ik een leuke freebie van een alfabet van Jardin PrivĂ©. www.jardinprive.com Het is altijd leuk om iets nieuws te verwerken. De 'e' vond ik wat inimini en maakte ik wat breder. De kaart is inmiddels klaar en gepost. 

De poezen zijn een blijvende bron van vermaak en vreugde. Onlangs lag mijn DH met Poes Nuna op de bank. 

De sneeuw inspireert iedereen. Bij de bso hebben we twee ramen waar op  we de weersgesteldheid van dit moment willen weergeven. 's Morgens sneeuw en in de middag is alles weer verdwenen en piepen de sneeuwklokjes boven de zwarte modder uit. Er komt een raam met een sneeuwpop en een raam met een sneeuwklokje. Het leek me leuk om even te kijken naar afbeeldingen van sneeuwdieren en tada... daar zag ik een sneeuwpoes. Als we de voorspellingen mogen geloven komt er nog een pak sneeuw en dan hoop ik dit nog te kunnen fabriceren. 

De sterren en staarten krijgen steeds meer invulling. Dit is het resultaat tot nu toe. 

Van mijn zus kreeg ik een erg leuk boekje van Henriette Beukers, Het kruissteekboekje. Zij is een grootheid in de handwerkwereld. Zij was o.a. hoofdredacteur van Ariadne, schreef de serie Het Komplete Handwerken en startte Handwerken zonder grenzen. Het is altijd interessant om even te zien hoe een en ander tot stand komt. Meer over haar is te lezen op de volgende url: https://www.rondomtextiel.nl/

Het boekje is een uitgave van een serie genaamd 'vaardige handen'. Het bevat teksten met geborduurd werk en patronen. De hoofdstukjes zijn: 

De kruissteek
Letters en cijfers
De steek"
Welk materiaal? Hoe groot?
Op niet aftelbare stof
Met veel kleuren
Volkskunst
Assisisich borduurwerk
Holbein
Zelf ontwerpen
Kinderspel

Het boekje is geschreven in 1973 en bevat foto's van werkstukken die alle gemaakt zijn door de ontwerpster. Ondertussen is zij gestopt met het redactiewerk. In 2015 schreef zei "Rondom Textiel" deel 1 en later ook deel 2. Bij de bibliotheek reserveerde ik beide delen om te kunnen kijken en lezen over haar handwerkverzameling. Dat is wel boeiend denk ik. Wordt vervolgd!

3 opmerkingen:

  1. Wat leuk allemaal Gonda. Gefeliciteerd met het nieuwe familielid. Ik heb deel 1 van rondom textiel, een enorm boekwerk , mag je ook komen lenen als het te lang duurt bij de bieb.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een gezellig blogje! Gefeliciteerd met het nieuwe familielid.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke tip, jardin privé! De sterren en staarten zijn erg mooi aan het worden.

    BeantwoordenVerwijderen