vrijdag 14 april 2023

Zegt het met bloemen - deel 5

Elke dag loop ik nu even een rondje door de tuin. De planten en bloemen spruiten letterlijk de grond uit. Tot mijn verrassing zag ik een leuk klein bloemetje. Hé, waar komt die vandaan? Na even nadenken weet je het weer. Dit was onderdeel van een lenteschotel met hyacinten, narcissen, blauwe druifjes en dus een primula. Een prachtig bloemetje die de winter overleefd heeft en weer tot bloei komt. 

Ik kon niet echt een goed patroon vinden. Dan probeer je het op een andere manier. Vaak zijn er wel patronen als je in het Engels zoekt. De primula, of sleutelbloem zoals we het ook noemen in Nederland, is in het  Engels een 'primrose'. Je zoekt en je vindt. Niet in kruissteek, maar je wordt wel op een spoor gezet. En zo ontstaat er dan zomaar een prachtig bloemetje op het stramien. 

De volgende bloem was ook al gespot. We hebben voor huis nog een klein stukje gras en daar verschijnen in het vroege voorjaar de paardenbloemen. Nog steeds met een 'n' in het midden. Met hun felgele bloemetjes steken ze prachtig af tegen het groene gras. Als ik ze even opzoek hebben ze zelfs nog een medicinale werking, ze zorgen voor een goede doorbloeding. Ik vind hem mooi en zet hem in 1 dag op mijn stramien. 



Bovendien heb je er twee keer plezier van. Als ze uitgebloeid zijn kunnen we de witte pluisjes, oftewel parachuutjes, wegblazen. Ik heb daar nog een patroontje van, wie weet ga ik ook dat nog vereeuwigen!
Voor mijn schoonmoeder, die ik elke morgen via de app 'good morning' wens, vond ik nog een aardig plaatje die ook bij deze bloem past. 


2 opmerkingen:

  1. Wat zijn ze weer leuk Gonda. Steeds weer heel verschillend en steeds een leuke speurtocht voor jou voor een bijpassend patroontje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi dat je ook de paardenbloem meeneemt! Niet zo'n heel populair bloemetje voor tuinierders, maar ik las laatst dat er wel zo'n 70 soorten zijn in Nederland.

    BeantwoordenVerwijderen