zondag 30 april 2023

Merkwaardig, 80 op koningsdag, Noa geboren en tulpen in volle bloei

Merkwaardig, de borduurvereniging van Nederland, bestaat dit jaar 35 jaar. Dat wordt uiteraard gevierd en wel met een rondreizende tentoonstelling. In vier bibliotheken worden diverse borduurwerken gepresenteerd en zijn er workshops en lezingen. De eerste is in Bergum, dit wordt tegenwoordig Burgum genoemd, maar ik ken het al jaren als Bergum. Wij kampeerden jaren in het nabijgelegen Eernewoude. Vaak gingen wij dan in Bergum boodschappen doen en ook voeren we met de boot op het Bergumermeer. 

Doordat het zo in de buurt is, kon ik kijken bij de tentoonstelling in de bibliotheek in Bergum/Burgum. Door de hele bieb hangen en staan diverse prachtige werken. Leuk om te zien. Op de centrale tafel lag een nog maagdelijk wit stramien met borduurgaren en naalden daarbij. Het momentum moest vastgelegd worden vond ik. Ik maakte een klein borduurwerkje op het grote stramien zodat er in ieder geval iets op stond. 

Ook her en der verspreid was het woordenproject van de leden te zien. Ons was gevraagd om een woord te borduren dat met de vereniging of met de hobby te maken had. Het leek mij leuk om 'naald' te borduren. Er waren heel veel woorden binnengekomen en met al deze woorden werden zinnen en of gedichten gemaakt. Leuk en grappig om te zien hoeveel verschillende technieken er gebruikt zijn en hoeveel leuke zinnen er gemaakt zijn. 

In de familie is een nichtje Noa geboren. Uiteraard verdient de familie een kaartje. Ik borduurde een beertje met ballonnen. 

Deze week was het ook koningsdag. Op de prachtige donderdag waren we 's morgens wat in de tuin aan het werk en 's middags fietsten we in de omgeving van Zuidhorn. Hier deden we de even de kleedjesmarkt aan. Leuk om even rond te struinen, maar veel aankopen deden we niet. Ik maakte voor een jarige buurman die tegelijk met de koning jarig is een toepasselijk kaartje op koningsdag. 

Intussen zijn overal de tulpen in volle bloei. Zo ook in onze tuin. Het was de hoogste tijd om weer een werkje toe te voegen aan het tuinproject. 







Al heel lang had ik een tulpje geborduurd, maar ik vond er eentje die ik eigenlijk ook erg leuk vond. Maar hier moest een beetje aan veranderd worden. Het patroontje werd uiteindelijk een combinatie van het origineel en de aanpassingen die ik zelf maakte. Nog even lastig, maar met een beetje geduld en uitproberen wordt het zoals je het wilt. Het zijn er dan wel twee, maar dat maakt niet uit want er bloeien ook meerdere tulpen met verschillende vormen en uitvoeringen in mijn tuin!


2 opmerkingen:

  1. Mooi project was dat van Merkwaardig, leuk dat je er al bent geweest en meteen maar wat ging borduren daar;) Verder weer mooie toepasselijke borduursels deze maand. Je hebt er heel wat kunnen maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie tulpen, zowel in jullie tuin als de geborduurde exemplaren!

    BeantwoordenVerwijderen