woensdag 15 november 2023

HOERA!

Mam, binnenkort word ik 30 jaar en ik ga een feest geven. Hiervoor heb ik slingers nodig. Wil jij wel een vlaggenslinger maken? Hm... natuurlijk wil ik dat doen.

Ik ben eerst maar eens begonnen om een quote te borduren voor de bewaarzak. Misschien werk ik in omgekeerde volgorde, maar om iets te maken moet het eerst even bezinken. Hoe en wat en welke stofjes gebruik ik? Het borduren is altijd leuk om te doen een een lettertype heb ik al snel gevonden. Ik bedenk ook al meteen dat het een kleurrijk geheel moet worden. Dus voor het borduren gebruik ik voor het woord 'feestslinger' verschillende kleuren.

Vervolgens begin ik met het uitzoeken van stofjes. De slinger moet ongeveer 12 meter lang worden en zijn er dus veel stofjes nodig als je het bont en divers wilt maken. Gelukkig heb ik veel in mijn zolderkamer zodat het knippen kan beginnen. 


Als je eenmaal bezig bent gaat het snel op de naaimachine. 

Knippen, spelden, stikken, omkeren, weer spelden en aan biaisband vastmaken. Ik dacht eerst nog aan breed band, maar dat is helemaal niet nodig. Gewoon band volstaat en ik heb een behoorlijke voorraad, dus de keuze is snel gemaakt voor het band; rood, blauw en groen. Ik maak drie lengtes. Dan kan ze het zo doen zoals ze het wil. En dan gaat het plotseling ook rap. Gelukkig op tijd klaar voor op de post.



De volgende dag... de verjaardag, arriveert het postpakket op tijd en ik ontvang al vrij snel een leuke foto. Ze hangen! Ze vindt het prachtig geworden. Gelukkig maar, want ik was ook zelf erg tevreden!

Ondertussen heb ik natuurlijk allemaal reststukjes stof van de punten. Deze kan ik prachtig gebruiken voor de bewaartas. Het zijn allemaal dezelfde stukjes dus heb ik ze aan elkaar gestikt en ook afgezet met rood biaisband. Het borduurlapje erop en twee knopen eraan om het geheel de flap te sluiten. 


Het mooiste komt nu nog, want wij hadden laatst de verjaardag al gevierd maar wilden dochterlief toch verrassen. De volgende dag zijn wij in de auto gestapt, mét bewaartas, en brachten die als cadeau naar haar toe. De verrassing was compleet. We hadden een genoeglijke dag en mochten de tweede verjaardagsdag mee vieren. 

Tijdens het weekend heb ik geleerd hoe ik op de telefoon snel een collage kan maken van foto's. Ik heb het hier ook op toegepast en je krijgt een mooie overzichtsfoto van het proces.

Leuk om te doen, leuk om te maken!

3 opmerkingen:

  1. Wat is ie leuk geworden Gonda! En goed gelukt jouw collage.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ontzettend leuk geworden, en de bewaarzak vind ik een heel erg goed idee! Nog van harte gefeliciteerd trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, jij hebt er werk van gemaakt! Twaalf meter maar liefst én met bewaartas. Dat is trouwens wel heel handig lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen