woensdag 27 maart 2024

Mijn eigen 'Fabergé-eieren' 2024

Afgelopen zondag zijn we naar Zeyen geweest. In het pittoreske Drentse dorpje bevind zich de Oranjerie. Een erg leuke winkel waar ze verschillende keren per jaar evenementen organiseren. Zo in de aanloop naar Pasen is dat de expositie 'Kunst op schaal' en verkoop van eieren die op verschillende manieren bewerkt zijn. https://de-oranjerie.nl/evenementen/kunst-op-schaal/

Je vindt er niet alleen beschilderde eieren, maar ook bewerkte met vilt, stro, ecoline, papier, borduurwerk, fimoklei enz. Ontzetten veel eieren zijn er te zien. In allerlei diverse soorten en maten, van klein tot groot. Je kijkt je ogen uit. 

https://dvhn.nl/weekbladendrenthe/assercourant/Internationale-Ei-tentoonstelling-%E2%80%98Kunst-op-Schaal%E2%80%99-bij-Oranjerie-in-Zeijen.-Met-grootste-ei-ter-wereld-28916846.html

Nu zijn we daar al heel vaak geweest, maar het is zo leuk om iets te zien wat er dan de vorige keer nog niet was. Deze keer viel mijn blik op de Fabergé eieren. Dit zijn geen echte eieren, maar juwelen. In Zeyen vind je deze replica eieren gemaakt door juweliers. Even wat speurwerk naar de Fabergé eieren levert het volgende op:

De pracht en praal van de Russische hofcultuur in de tsarentijd wordt gesymboliseerd door het paasei. Met het eerste paasei dat hofjuwelier Karl Fabergé in 1885 voor tsaar Alexander III Romanov vervaardigde, was een nieuwe trend geboren. De elite maakte er een sport van om deze jaarlijkse geschenken zo luxueus en extravagant mogelijk te laten uitvoeren, in de kostbaarste materialen en door de beste juweliers. De meest luxe exemplaren bevatten zelfs een surprise. 

Deze eieren brachten me op een idee. Jaren geleden had ik bij een andere eieren expositie een mini workshop op papier meegekregen. Dit ging over het aanbrengen van kralenwerk op eieren. Ik zocht en vond alle benodigdheden in huis. Uiteraard geen juwelen, maar wel heel veel kraaltjes. Een aardig paasmandje is zo gevuld. Let it go. 


Het was nog wel even een karweitje, maar erg leuk om te doen. De beschrijving was in het Engels, maar er waren duidelijke werktekeningen bij, dus uiteindelijk leverde dat geen problemen op. Ik had nog een gouden ei en een blauw ei, van eerdere verfsessies. Ik maakte er dus twee. Eerst de gouden en toen ik de smaakt te pakken had de blauwe. 





Dit zijn mijn eigen Fabergé eieren
😉 Passend bij mij eigen tentoonstelling van Kunst op schaal. 

2 opmerkingen: