maandag 4 maart 2024

Workshop, Sashiko/Hitomezashi, voorjaar, De Jane's

Vorige week had ik mij opgegeven voor een workshop Sashiko/Hitomezashi in Utrecht. Om de energie goed te verdelen had ik bedacht om op vrijdag al naar Culemborg te gaan voor gezelligheid bij dochterlief en een overnachting. De volgende dag hadden we de workshop. Erg leuk en interessant.

Bij de Freubelfreules hebben we ook sashiko gedaan maar dan op de traditionele manier. Dit is op de moderne Europese manier. Hitomezashi betekent letterlijk 1 steek sashiko. We kregen een lap met een stencil met verschillende patronen. Deze dag zetten we de eerste stap op dit stramien. Leuk en anders om te doen. Het lijkt ook enigszins op blackwork, maar het patroon is hier repeterend van horizontaal naar verticaal. Met weer variaties uiteraard.


Aan het eind van de dag zou ik weer met het OV naar huis. Maar dit liep anders omdat ik toen ik wilde vertrekken verschrikkelijk onwel raakte. Duizelig, misselijk en out of order. Ook moest ik braken. Zo erg, dat de dokter geconsulteerd werd. Ik werd onderzocht en uiteindelijk kwam er uit dat ze dachten aan een virale ontsteking n.a.v. de wekenlange verkoudheden. Manlief kwam over uit het Noorden en bleef met mij weer overnachten bij de dochter en schoonzoon. Ik kon werkelijk niet meer op mijn benen staan. De conclusie was ook dat het wel enige tijd, lees enige weken, in beslag neemt. Dus pas op de plaats. Gelukkig zijn de klachten al veel minder als ik het maar flink doseer. Voor mijn rust lig ik regelmatig op de bank met het gezelschap van.... mijn lieve poezen!


Nu kan ik weer iets borduren aan de lap van de workshop. Dit zijn de vorderingen tot nu toe. 


Het laatste patroontje, de Zenizashi [de muntsteek] heb ik in vier delen verdeeld omdat ik dat leuk vond. 

Rechtsonder over 2 draadjes
Linksonder over 3 draadjes
Linksboven over 1 draadje [het stramien is hiervoor te klein, 14 draads, het komt niet tot zijn recht]
Rechtsboven over 4 draadjes 

Grappig om te zien hoe verschillend het er dan uitziet, terwijl het hetzelfde patroon is. 

Ondertussen gaan we naar het voorjaar. Bij huis is de Prunus in bloei. Mooie plaatjes in de zon. 


Ook bloeit het speenkruid al uitbundig. Ook altijd een vroege voorjaarsbloeier. 



Van Heather Marshall las ik het boek 'De Jane's'. 

Een debuutroman van de schrijfster met als hoofdthema de legalisering van abortus. Het verhaal speelt zich af middels drie hoofdpersonen waarvan het verhaal zich afspeelt in de jaren zeventig, de jaren negentig en het jaar 2017. Boeiend, leuk en interessant om te lezen. Je krijgt zo weer een heel ander beeld van deze geschiedenis. 

2 opmerkingen: