zondag 17 maart 2024

Vervolg Sashiko Hitomezashi en Pasen

Als je eenmaal weet hoe de steken gaan kun je verschillende steken uitproberen. Er zijn dan leuke resultaten. Het repeterende patroon, eerst horizontaal en dan verticaal, is prima te maken. Het zorgt voor regelmaat en doordat je op verschillende plekken insteekt, krijg je wisselende resultaten. 

Na de basissteken te hebben geoefend, kwamen de wat grotere vlakken aan bod. Je ziet dan meteen dat een repeterend patroon speciale effecten geeft. Het patroon komt dan goed naar voren. Op de oefenlap stonden een cirkel, een vierkant en een zeshoek. Deze besloot ik op de volgende manieren te vullen. 



Na het oefenen besloot ik om te gaan voor eigen variaties. De cirkel vulde ik met de vier patroontjes plus rechtsboven een variatie op de vierkantjes, met daarin de letter 'G'. Een monogram. 


Pasen is in aantocht en wat is er dan leuker om eieren te maken! Geborduurde met de nieuwe techniek.


Als eerste maakte ik een randjesei. De verschillende patronen op het ei met als tussenlijn de doorsteekranden. 
Een sjabloon was snel gevonden en met de Frixion ball pen is deze zo getekend op het stramien. Erg fijn is dat je nadat het werkstuk klaar is je deze inkt uit het lapje strijkt. 

Als tweede ei maakte ik een zelfbedachte variatie met de doorsteekranden op verschillende manieren ernaast. Leuk voor het effect. Ik borduurde met hetzelfde garen op hetzelfde stramien, maar de kleur lijkt anders. De doorsteekranden zijn natuurlijk wel dichter op elkaar geborduurd. 


Soms lijst ik werkstukken in en soms niet. Tijdens de afgelopen vakantie in Denemarken vond ik in een kringloopwinkel een prachtig mahonie houten lijstje met een ovale uitsparing. En wat denk je? Het ei past precies! 

Fijne lentezondag 🙋

1 opmerking:

  1. Wat leuk om te zien hoe je de nieuwe techniek hebt toegepast in deze mooie paaseieren

    BeantwoordenVerwijderen