zondag 9 juni 2024

Pioen, dagje Zwolle, wegwijzer en pojagi project

De tuin blijft boeien. Zeker vanaf mijn zitplekje naast het raam, waarop ik er het volle zicht op heb. 

De tuin blijft ook bloeien. Deze keer met een schitterende pioen. Dit jaar zit er maar één in, maar deze laat zich dan ook in alle glorie zien. Hij hing vanwege alle neerslag erg naar beneden, maar daar is snel iets aan te doen. Mensen hebben soms een beetje ondersteuning nodig, zo ook deze schitterende bloem.


Vorige week zondag was ik zomaar een dagje in Zwolle. Met dochterlief. Onze beide mannen waren allebei op stap en er zou 's avonds een leuk concert zijn in de grote kerk van Zwolle. We besloten er een uitje van te maken. 
We hadden geen vastomlijnd plan. Dat heeft als voordeel dat er altijd wel iets op je pad komt dat interessant is. 

Mijn oog viel onderweg nog op een bijzondere wegwijzer. Deze vond ik wel heel speciaal, want ik zette het op de foto vanwege het figuurtje bovenop de paal. Maar toen ik later nog even de foto bekeek zag ik ook alle diverse informatie op de bordjes. 


Met de OV-fietsen verplaats je je snel en we kwamen een mooie kerk tegen die we even bekeken. De mensen bij de entree attendeerden ons op de prachtige mozaïekvloer voor in de kerk. Deze was mooi om te zien, met diverse patronen. 





Ook zag ik nog een mooi glas-in-loodraam in de kerk. Vooral de kleurencombinatie vond ik bijzonder. De kerk is ongeveer 120 jaar oud en men heeft destijds besloten om de teksten bij afbeeldingen in het Nederlands te doen.  

Na nog wat rondstruinen door leuke straten en winkeltjes en een gezellige maaltijd was het al snel tijd voor het concert. Het jongenskoor uit Dalfsen zong een boeiend programma in diverse samenstellingen in de Onze Lieve Vrouwe Tenhemelopneming Basiliek met de Peperbustoren. De vorm van de toren lijkt op een peperbus, vandaar de bijnaam. 

Zoals in de meeste Godshuizen veel mooie versieringen in de kerk. Mijn oog viel op de florale beschilderingen. Deze zette ik dan ook op de foto. 


Ondertussen heeft zich een nieuw project aangediend. Onze zoon met schoondochter zijn vorig jaar getrouwd en ik heb een gedeelte van haar trouwboeket op haar verzoek gedroogd. Dat drogen is goed gelukt en ik had haar beloofd om het in een mooie vaas te zetten in hun nieuwe huis. Maar zoals zoiets soms gaat kwamen we op een ander plan. Via via kwam ik in aanraking met RimKim studio in Korea. Ik volg deze studio op diverse platforms. Zij houden zich o.a. bezig met pojagi, de Koreaanse quilttechniek. Ik zag hier een lijst met daarachter diverse lapjes stof. Hierdoor kreeg ik een idee om ook zoiets te maken en dan kan binnen in de lijst een vaasje met een aantal gedroogde bloemen. 

De stofjes had ik gekocht in Horst, na de workshop. Het moet wel enigszins bij de bloemen passen natuurlijk. Nu nog de lijst, want je moet natuurlijk wel een afmeting weten voordat je gaat starten. Eerst dachten we aan een fotolijst met diepte. Maar dat was lastig te vinden. Uiteindelijk kwamen we bij een wall box terecht. 


Deze hebben een diepte van 11 cm, dus uitermate geschikt voor een vaasje o.i.d. met bloemen. 




Ik maakte een drietal ontwerpen en er is eentje gekozen. Nu nog even puzzelen hoe ik dit ga doen met het in elkaar zetten. 


Gelukkig heb ik nog wat reststofjes van de workshop voordat ik definitief ga starten. Eerst nog maar wat oefenen... 
    

2 opmerkingen:

  1. Wat een bijzonder plan met het trouwboeket, erg leuk! De wegwijzer vind ik wel erg vol bebord (voorzover dat een woord is). Teveel info kan ook op zo'n paal en dat zie je bv bij het waarschuwingsbord voor de hobbels dat deels voor een ander bord hangt. Of lijkt dat maar zo?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt helemaal gelijk, het hangt voor een ander bord. In eerste instantie ging het mij om het figuurtje bovenop, maar alle andere informatie komt pas later na je toe. Héél véél info voor een wegwijzer. Je kunt er wel alle kanten mee uit, dat dan weer wel.

    BeantwoordenVerwijderen