maandag 22 juli 2024

Bee, randjes, koffer, bloemen en pixelen

Vorige week hadden we de maandelijkse bee, de laatste voor de zomervakantie. Er is nog wel een bijeenkomst, maar dan ben ik met vakantie. Deze keer waren we bij een van de bee-leden thuis omdat ze jarig was. Ze woonde in een paar dorpen verderop en we gingen er met een aantal mensen op de fiets heen. Dat was natuurlijk leuk en gezellig, evenals de bijeenkomst bij de jarige thuis.  

Veel leuks kwam er voorbij. Hierbij een selectie van de werken in wording. 

De uit-huis-gaan-quilt - voor een kleindochter

Een onderdeel van de Green tea and sweet beans van Jet Kingwell

Een snoezig natuur dagboek

De vingerhoedsquilt

Ook mijn randjes vorderen nu en ik heb daaraan gewerkt.

Op het werk nam mijn collega, met wie ik daar de bso afdeling opgezet heb, afscheid en dat moest natuurlijk op een leuke manier gestalte krijgen. Ik dacht aan een koffer. Ik vulde een kartonnen koffer met leuke foto's van de afgelopen jaren en borduurde er eentje voor haar op een kaart. Het was tijd voor haar om te vertrekken met een koffer vol ervaringen en foto's naar een volgende bestemming. Ik vond het leuk om te doen. 



Met de kinderen had ik gestempeld op papier en daar letters op gemaakt. De kinderen zette ik met een letter op de foto en zo kreeg je dan een leuke spreuk. Hier maakte ik een collage van en deze kreeg ze op een foto in een lijstje. Een ander presentje was nog een houten kistje met laatjes waar op de kinderen een vingerafdruk gezet hadden. Deze werden allemaal versierd tot een bepaald voorwerp en zo kreeg ze een leuk kistje waar ze allerlei knutseldingen in kan doen. Het afscheid was met mooi weer geslaagd. 

De tuin staat weer vol met nieuwe zomerbloeiers. Deze verwerkte ik weer tot nieuwe collages. 




Afgelopen zaterdag hadden we met een klein borduurclubje een workshop in Zwolle. We wisten dat we een workshop gingen doen, maar wat het ging worden wisten we niet. We hadden afgesproken bij hotel Wientjes en mochten daar de dag doorbrengen. Onder het genot van drankjes en een lunch hebben we een leuke dag gehad. 

De workshop bestond uit pixelen. We waren gevraagd om enige kleurrijke afbeeldingen mee te nemen en die gebruikten we voor verdere verwerking. 


Op doorzichtig papier maakten we hokjes en die kleurden we in met kleurpotloden naar de afbeelding. Kleine hokjes geeft een grotere afbeelding en grotere hokjes geven een kleinere afbeelding. Ik maakte met kleine hokjes een  patroon naar het origineel. 


De start was snel gemaakt en gisteren heb ik het af geborduurd. 

Links de kleurrijke kaart en rechts het pixel miniatuur borduren naar een afbeelding van Ton Schulten. Je borduurt niet de details maar door de impressie van de weergave krijg je toch een idee van het het werk. Het borduurtje is 4 x 4 cm. 

Een leuk resultaat met weer een nieuwe manier van borduren. Zo worden we steeds wijzer. 

1 opmerking: