zaterdag 27 juli 2024

Het Lettelberter diepje

Dit verhaal gaat over het Lettelberter diepje. Diepje is een naam voor een watertje dat een kanaal is en ligt bij Lettelbert. Het doorgaande water voert naar het Leekstermeer en in de andere richting naar Enumatil. 

Aan het diepje is o.a. ook de waterscoutinggroep 'De Bevers' gesitueerd. Onze beide kinderen waren hier lid van en om het fietsen te activeren reden we hier elke opkomst 5 km op de fiets naartoe. Over het slingerende fietspad van Leek naar Lettelbert. 

Tijdens de opkomst voeren de scouts met de boten richting Leekstermeer om daar het zeilen te leren en andere bijkomende activiteiten. 

Je begrijpt al wel dat we hier al honderden keren langs gefietst zijn. Soms wel vier keer per dag, want voor de jongere bevers was de opkomst 's morgens en voor de wat oudere 's middags. We konden ze eerst natuurlijk niet alleen daarheen laten fietsen. Maar dat was helemaal niet erg, want het is een ERG LEUK fietstochtje. Ik heb hier dan ook vele dierbare herinneringen liggen.

Ook nu fietsen we hier regelmatig langs voor gezellige tochtjes, waar dan ook naartoe. Zo ook afgelopen vrijdag toen ik naar Groningen fietste via dit leuke fietspad. Onderweg kom je dan wel van alles tegen. Tijd voor wat foto's rondom het fietspad bij het Lettelberter diepje. 

Mijn oog viel op deze onbekende bloem langs het pad. Via Plantnet zocht ik het op en ik kreeg de benaming 'Engelwortel' of 'Angelica sylvestris'. 

Een aantal ganzen in optocht. 

Tot mijn verbazing zag ik de witte waterlelie. 

Heel bekend maar mooi orchidee-achtig, de balsemien. 

Een bord langs met water. Uiteraard een haai, een zwarte, met een 'E' erop. Wat zou hier toch de betekenis van zijn? Wie het weet mag het zeggen. Ik zie de Bevers er ook wel voor aan dat ze dit geplaatst hebben 😹

Mooi sfeerplaatje vanaf de brug. 

In het water bij de brug een oude meerpaal of dukdalf voor de schepen die wilden langsvaren en moesten wachten tot de brug openging. 

Onderweg even weer genieten van het mooie en de herinneringen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten