vrijdag 2 augustus 2024

Ringen randje, Hibiscus

De Olympische Spelen zijn gestart en ik zit ziek thuis. Ik FLIRT met het coronavirus. Gelukkig ben ik er niet al te erg door getroffen, maar de energiebalans moet weer opgebouwd worden. Het blijft een vreemde ziekte met vreemde gewaarwordingen, waarvan de gevolgen niet meer zo ernstig zijn als vier jaar geleden. Dat is dan weer mooi. 

Terwijl ik de sport volg tijdens mijn ziek zijn, ben ik bezig met de randjes. Het 9e randje is voor mijn gevoel een ringenrandje. Deze was niet heel ingewikkeld en ook snel gereed. De vijf Olympische ringen in mijn verbeelding. Ik borduurde het op de dag dat er een aantal ronde medailles behaald zijn. Grappige link dus. 

Het 10e randje is een stervorm. Een beetje als 'Christmas in Augustus' zeg maar. Dit randje is wat ingewikkelder maar ook weer goed te doen. Ook kun je het zien als een bloemvorm, een beetje als een hibiscus. Ik vind beide goed! 

De betekenis van Hibiscus is, zoals van veel bloemen, mooi: 

'Het zijn prachtige uitbundige bloemen die symbool staan voor uitzonderlijke schoonheid, vreugde, genegenheid, liefde en geluk. De plant is afkomstig uit mediterrane en tropische gebieden en groeit van nature in AziĆ«. Het is de nationale bloem van Zuid-Korea. 

Het volgende verhaal is heel bijzonder. Het heeft te maken met de Hibiscus en met mijn schoonmoeder en met toevalligheden. 

In onze tuin staan een aantal struiken met deze plant. Dit jaar bloeiden ze al vroeg, in juli. Meestal bloeien ze pas in augustus, ten minste bij ons in de tuin. Prachtige kleurrijke bloemen komen er uit de knoppen tevoorschijn. 


Nu staat er ook een struikje dat we kregen van mijn schoonmoeder toen ze ging verhuizen naar een appartement vijf jaar geleden. Het was nog een jonkie en deze moest nog wat groeien. Nu bloeit deze ook uitbundig. Mooi te zijn in de tuin!

Ook van haar kreeg ik een Hibiscus plant voor in huis. Vorig jaar had ze deze gekocht en het was uitgebloeid. Vaak krijg ik uitgebloeide planten die ik dan weer opkweek. Dat is mij met deze ook gelukt! En wat schertst mijn verbazing deze morgen? Ook in volle bloei. Hoe toevallig kan dit zijn!!!

Ik maakte van de mooiste bloemen een collage. 

2 opmerkingen:

  1. Prachtig de verschillende hibiscusplanten! En knap dat je 'm weer in bloei hebt gekregen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie bloemen heeft de hibiscus toch. Leuk randje. Getsie, toch corona Gonda, beterschap gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen