dinsdag 12 april 2011

Een ei hoort erbij

Elk jaar, zo ruim een maand voor Pasen, gaat het bloed kriebelen. Hoe ga ik het ei dit jaar versieren? Je kijkt hier, je kijkt daar, je snuffelt wat in boeken en op internetsites. Dit jaar leek het mij leuk om iets met bloemen te gaan doen. Met verf uiteraard. Samen met Jack ben ik nog naar de paaseiermarkt in Roden geweest. Hier zijn allemaal kunstenaars met eieren en hun eigen manier om eieren te verfraaien. Daar was ook iemand met planten en bladeren op eieren, alleen die gebruikte natuurlijke materialen. Wil ik misschien ook nog wel proberen. Maar ik heb toch voor een andere manier gekozen. Op de markt kocht ik een paar uitgeblazen ganzeneieren. 
Vorige week vrijdag was het dan zover. Eerst zorgen dat je alle materialen hebt en dan aan de slag. Ik wilde een ei in de pan verven, dus eerst naar de kringloopwinkel Novatec in Tolbert voor een pan. Gelukkig heb je voor € 2,50 al een mooie oranje pan met bloemen erop. Toen op zoek naar een mooie bloem en bladeren. Nu groeien hier in de buurt bosanemoontjes en speenkruid. Je moet alles uitproberen dus aan de slag. De blaadjes plakte ik met een kwastje eiwit op het ei, naar eigen inzicht. Daarna een panty eromheen, want alles moet wel blijven zitten. Toen in de pan de droogpoederverf, water en zout. Ongeveer een half uur laten koken, af laten koelen en het ei uit de pan. De panty verwijderen en de blaadjes eraf. Het resultaat is prachtig. Nadat het goed gedroogd is heb ik het in de lakverf gezet. Dan is het ei klaar maar dan heb je nog geen stander. Nu gebruik ik daar ook wel lege plakbandrolletjes voor, maar toen ik zaterdag met de soep bezig was had ik na afloop een mooi soepbot. Deze heb ik schoongemaakt en een nacht in de pan gelegd. Het resultaat is boven verwachting. Nu staan ze gezamenlijk te pronken in mijn mooie kastje, bij de andere eieren. Ik heb de pan nog even laten staan, want ik heb nog een ei en nog wat doorpoederverf. Dus misschien komt er nog wel een ei. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten