zondag 26 augustus 2018

Iran, bakermat van de beschaving, klosjebreien op z'n scoutings en twee fietsen

Vorige week zondag was het geen fietsweer. We besloten om naar het Drents museum te gaan. Hier was o.a. de tentoonstelling "Iran, bakermat van de beschaving". Boeiend om te zien met eeuwenoude voorwerpen. 


E.e.a werd tentoon gesteld in vitrines. Met daaromheen tapijten en een soort van glas in lood. Dit was natuurlijk nep, maar wel grappig om te zien. 
In de oude hal van dit museum zag ik dit kleurige geheel. Prachtig om te zien en leuk om dit op de foto te zetten. 
Aan een relief in Persepolis was dit stuk bewerkte steen. Mooi met bloemmotieven. Hier de aanbidding van de beroemde koning Darius die heel veel betekend heeft voor Iran. 
Mijn vakantie is weer voorbij en ik heb al weer een middag gewerkt. Daar leerde ik klosjebreien op z'n scoutings. Dat is altijd leuk. Je hebt een stukje karton en een paar bollen garen. In het ronde kartonnetje maak je in het midden een gat en je knipt het 8 keer in het kartonnetje. 
De 7 draden doe je door het gat en je neemt een draad die je door de lege inknip naar beneden brengt. Drie draden verderop doe je dan het zelfde en zo ga je maar door. Al snel heb je dan een grappig koord. Op deze manier klosjebreien is gemakkelijk en er komen geen scherpe naalden aan te pas. Ideaal om te doen. 
Ondertussen houd ik een vakantiedagboek bij van foto's in combinatie met water. Dit raakt al aardig vol. T.z.t. laat ik wel eens weer wat zien. Maar omdat ik het leuk vind om er een borduurwerk bij te maken, heb ik twee fietsen gefreubeld met daaromheen een blackworkmotief. Dit was nog even een heel karwei. Enorm uitkijken en tellen én uithalen, want het ging nogal eens fout. Maar mijn "twee fietsen met land, natuur en water" is vandaag afgekomen. Heel grappig als je dan zo'n waterfoto en het borduurwerk naast elkaar ziet. 



1 opmerking: