vrijdag 10 augustus 2018

Mooie dames, tegels, tentoonstelling Merkwaardig en vakantieproject

Als je wilt, kun je overal mooie dames tegenkomen. Hier een selectie van dames die ik in de afgelopen week tegenkwam, al dan niet met een bijschrift. 
Het melkmeisje van Vermeer - in zand

Mooie dame in het zand

Poseren voor de schilder - in zand
Na het fietsen over de Ginkelse heide, kwamen we terecht in het Tegelmuseum in Otterlo. Een leuk museum met diverse wetenswaardigheden. Hier was, alweer, een mooie vrouw te zien, nl. koningin Wilhelmina. Op een tegeltableau. 

Een ander mooi tegelwerk vond ik deze met het Acanthusblad.

Een ander mooi stuk vond ik deze pilaster. 
Naast vele oude tegels met diverse afbeeldingen, is het culturele erfgoed hier goed vertegenwoordigd. Diverse tegeltableaus uit heel veel verschillende oude fabrieken en gebouwen zijn bewaard gebleven. 
Omdat de vereniging Merkwaardig 30 jaar bestaat dit jaar, is er een overzichtstentoonstelling in het Gorcums museum. Hier waren we gisteren, op de terugreis naar huis. 
Zeeuwse knop in rood borduurwerk. 
Een leuke expositie die de moeite waard was om te bekijken. Boeiende borduurwerken, oud en nieuw, traditioneel en over de grens, een verenigingsproject en een wedstrijd. Van alles was er te zien. 
Wat ik ook erg leuk vond waren de geĆ«xposeerde avond- en bruidsjurken van bekende Nederlandse ontwerpers zoals Jan Taminiau en Frank Govers. Prachtige jurken met mooi kunstig borduurwerk. 
Het verenigingsproject bestaat uit allemaal door borduursters gemaakte tulpen. Het ontwerp  is standaard, maar de uitvoering vrij.  Zeer divers, maar door ze zo samen te zien toch een eenheid. 

Ik maakte drie tulpen en zag ze al snel hangen. Het is leuk geworden. 
Ik laat nog even het grote werk van Barbara Broekman zien. Dit is gebruikt voor het programmaboekje. Een mooi werk met diverse technieken uitgevoerd. En, hoe is het mogelijk, alweer een mooie dame!
Mijn 1e vakantieproject heb ik afgeborduurd. Mooi overloopgaren verwerkt in Folded red. Ik moet er nog een kussentje van maken, maar het borduren is in ieder geval gereed. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten